Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Secundair - LSw11 Wat met moeilijke leerlingen in de SWeTe-praktijkvakken?

Doelstellingen:

Niveau

  • impact op de kwaliteit van de doelgroep (kennis, vaardigheden, attitudes)
  • impact op het handelen van de doelgroep
  • impact op het leren van leerlingen of het functioneren van scholen

Concreet

  • Hoe kunnen leerkrachten samenwerken met leerlingen aan een positief gedrag? (klassfeer)
  • Werken rond de nieuwe autoriteit.
  • Nut van de opvolging leerlingvolgsysteem inzien.
Doelgroep:

Secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon) – leraren SWeTe-praktijkvakken

Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding - Samenwerking competentiebegeleider - ConnecTTEam
Inhoud:

Klinken onderstaande uitspraken je bekend in de oren?

  • ‘Ze weten niet meer hoe ze zich moeten gedragen ...’
  • ‘Als je het gedrag van de ouders ziet, begrijp je het gedrag van de leerling ...’
  • ‘Ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt, hij blijft negatief gedrag stellen …’
  • ‘Deze leerling heeft zeker een problematiek als hij dergelijk probleemgedrag stelt …’
  • ‘Je mag ze niet meer straffen …’
  • ‘Geef ze een vinger en ze nemen een arm, niet te veel complimenten want ...’

Tijdens deze namiddag gaan we vanuit een kader kijken hoe je anders kan denken en handelen.

Wat is gewenst gedrag?  Wat is probleemgedrag?  En hoe kan je hier als leraar mee omgaan?

We gaan aan de slag met concrete casussen.

Strategie en methode:

Vroeger:

De leraren gebruikten vroeger de punten om jongeren attent te maken op gedrag maar sinds het nieuwe leerplan kan dit niet meer. Hoe gaan we dan in de context van vandaag aan de slag met moeilijk gedrag?

Hoe nemen we de veiligheid mee in dit verhaal?

De 3 vragen die we ons stellen:

Wat willen we, waarom willen we dit en hoe gaan we hiermee om?

Concrete vraag voor de sessie:

Een namiddag samen met leraren om te werken rond de nieuwe autoriteit. Deze namiddag is een aanzet om nadien in de scholen verder te werken rond gedrag.

Voorwaarden:

Hoe denkt de directie/het beleid over autoriteit? Hoe is dit opgenomen in het zorgbeleid?

Start met kort rollenspel door Riet en Patricia vanuit

  • Wat betekent dit?
  • Hoe kunnen we dit ombuigen van ‘de leerling is moeilijk’ naar ‘hoe kunnen we hier samen aan werken?’

Kader geven (max 45min.)

Wat is gewenst gedrag en probleemgedrag?

Wat doe je en wat doe je zeker niet!!!!

Hier brengen we zeker het perspectief gericht werken binnen.

Aan de slag met concrete casussen

Het probleemgedrag omzetten naar wat heeft de leerling nodig?

Afsluiten met rollenspel vanuit een positieve bril

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

nijverheid_logo_connectteam.jpeg

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 23 april 2018 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Berben Riet
Sicora Patricia
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 24 april 2018 van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.