Vroeger:
De leraren gebruikten vroeger de punten om jongeren attent te maken op gedrag maar sinds het nieuwe leerplan kan dit niet meer. Hoe gaan we dan in de context van vandaag aan de slag met moeilijk gedrag?
Hoe nemen we de veiligheid mee in dit verhaal?
De 3 vragen die we ons stellen:
Wat willen we, waarom willen we dit en hoe gaan we hiermee om?
Concrete vraag voor de sessie:
Een namiddag samen met leraren om te werken rond de nieuwe autoriteit. Deze namiddag is een aanzet om nadien in de scholen verder te werken rond gedrag.
Voorwaarden:
Hoe denkt de directie/het beleid over autoriteit? Hoe is dit opgenomen in het zorgbeleid?
Start met kort rollenspel door Riet en Patricia vanuit
- Wat betekent dit?
- Hoe kunnen we dit ombuigen van ‘de leerling is moeilijk’ naar ‘hoe kunnen we hier samen aan werken?’
Kader geven (max 45min.)
Wat is gewenst gedrag en probleemgedrag?
Wat doe je en wat doe je zeker niet!!!!
Hier brengen we zeker het perspectief gericht werken binnen.
Aan de slag met concrete casussen
Het probleemgedrag omzetten naar wat heeft de leerling nodig?
Afsluiten met rollenspel vanuit een positieve bril