ACHTERGROND
We leven en werken in een snel veranderende samenleving…
Kennis en informatie zijn vrij beschikbaar. ICT-toepassingen evolueren razendsnel. Hierdoor verbreedt ook de opdracht van ons onderwijs: we zetten niet enkel in op kennis, maar evenzeer op vaardigheden en talentontwikkeling. Kinderen worden mondiger, komen uit zeer verschillende thuissituaties en worden geconfronteerd met complexe leerhindernissen. Het onderwijs wordt uitgedaagd. Als leerkracht kan je je wel eens overrompeld voelen. De huidige invulling van je job is soms vrij eenzaam. Je staat alleen voor de klas, je werkt je eigen lesvoorbereiding uit ...
Maar het kan ook anders…
Scholen kunnen zich organiseren in multidisciplinaire teams om het werk haalbaarder en uitdagender te maken. Dit creëert kansen om met vernieuwde vormen van lesgeven leerlingen maximaal bij de lessen te betrekken en hen gericht te ondersteunen.
En het gebeurt al anders…
Her en der lopen mooie initiatieven om wendbaar in te spelen op de nieuwe verwachtingen naar ons onderwijs. Het organisatieteam van de BaSo-dag biedt dan ook een gevarieerde keuze aan sprekers en sessies aan die inspirerend kunnen werken om met goesting aan de slag te gaan samen met collega’s, met leerlingen …
Tom Van Acker, keynote spreker, neemt je mee in de visie van Flanders Synergy. Hoe kunnen we van leraren sterke gepassioneerde teamspelers maken, zodat ze voldoende greep krijgen op hun complexe opdracht en de talenten van jongeren ten volle kunnen laten ontplooien?
Na de keynote en een verkwikkende pauze, kan je een individueel programma volgen. Je kiest daarvoor bij inschrijving twee sessies uit het gevarieerde aanbod.
Snel inschrijven is de boodschap, want het aantal deelnemers per sessie is beperkt. Een omschrijving van de sessie vind je verder in deze uitnodiging.
08.30 uur Ontvangst en om 08.50 uur welkom door Claude Duhamel
09.00 uur Scholen slim en warm organiseren: anders werken met goesting door Tom Van Acker, Flanders Synergy
We werken al decennia vanuit bepaalde functies. Zo werken we in een school vanuit de functie van leerkracht, vakleerkracht, zorgleerkracht en/of -coördinator en geven we één of meerdere vakken aan leerlingen uit een bepaald leerjaar. Door te werken vanuit een functie hebben we steeds mooi werk geleverd en probeerden we samen school te maken. Echter, nieuwe uitdagingen dienen zich aan waardoor onze vertrouwde manier van organiseren onder druk staat. Verschillende organisaties stellen hun manier van werken in vraag. Zo ook het onderwijs. Moeten we onze scholen niet slimmer organiseren om de uitdagingen van morgen aan te gaan? Immers, in een koekjesfabriek met gestandaardiseerde procedures en producten kan een functionele manier van organiseren efficiënt zijn, maar … is een school een koekjesfabriek?
In deze themasessie neemt Tom Van Acker je mee in de grote paradigma-shift voor het onderwijs:
- nieuw paradigma op leren: hoe kinderen voorbereiden op een toekomstige maatschappij die we niet kennen en beroepen die we nog moeten uitvinden?
- nieuw paradigma op organiseren van werk: hoe omgaan met een wereld die steeds wisselende eisen stelt en de toenemende coördinatie- en prestatiedruk?
- nieuw paradigma op leiderschap: hoe afstappen van het oude leiderschap met een scheiding tussen denken en doen, en condities creëren waardoor medewerkers kunnen 'doenken'?
Om deze paradigma’s georganiseerd te krijgen, pleit Tom voor de ‘slimme school’ waar autonome teams samen verantwoordelijk zijn voor leerlingen over de vakken en jaren heen.
Tom Van Acker is Expert Slagkrachtig en werkbaar organiseren bij Flanders Synergy en medeauteur van het boek ‘Scholen slim organiseren, anders werken met goesting’, Lannoo Campus.
10.30 uur Pauze
10.45 uur Keuze uit 6 werkwinkels – sessie 1
12.15 uur Warme lunch
14.00 uur Keuze uit 5 werkwinkels – sessie 2
15.30 uur Einde