Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSO-1 Kopie van Professionaliseringsaanbod SO regio Mechelen-Brussel

Doelstellingen:

We willen jullie alvast een overzicht bieden van de professionaliseringsactiviteiten die al gepland zijn voor het schooljaar 2016-2017.

Het gaat om een voorlopig aanbod dat zeker nog uitgebreid zal worden. U wordt hiervan verder op de hoogte gehouden via de maandberichten en de Vikom-website.

Doelgroep:

- directies

- middenkader

- leerkrachten

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Overzicht professionaliseringsaanbod regio Mechelen-Brussel SO 2017-2018

Versie 15 mei 2017

Doelgroep:

directies

Onderwerp of

Titel

Korte omschrijving

Datum of

Periode

Duur

Alle directies

Directiecongres

 

 14-16 maart '18

 

 

Info ROK: kwaliteitsverwachtingen

We nemen samen de kwaliteitsverwachtingen door en gaan na wat ze voor onze school kunnen betekenen.

1e trimester

Halve of hele dag

 

ROK: context

We maken een omgevingsanalyse van de eigen school aan de hand van diverse publieke en private data.

1e trimester

Herhaling 2e trimester

Halve dag

Directies personenzorg

Directievergadering studiegebied personenzorg

 

 

 

Directies handel

Directievergadering studiegebied handel

 

 

 

Directies SWeTe

Directievergadering SWeTe

 

 

 

Doelgroep:

middenkader

Onderwerp of

Titel

Korte omschrijving

Datum of

Periode

Duur

Middenkader

Middenkadercongres

 

 9-10 november 2017

 

SWe-Te

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doelgroep

leraren

Onderwerp of

Titel

Korte omschrijving

Datum of

Periode

Duur

Cultuurwetenschappen

 

 

 

 

 

Duits

 

 

 

 

 

Frans

Leerkrachten 3e graad aso (sessie 1)

Netwerkdag 3e graad aso

De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.

September/oktober

10u -15u

 

Leerkrachten 3e graad aso (sessie 2)

Netwerkdag 3e graad aso

De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.

Februari/maart

10u -15u

 

Leerkrachten 3e graad tso (sessie 1)

Netwerkdag 3e graad tso

De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.

September/oktober

10u -15u

 

Leerkrachten 3e graad tso (sessie 2)

Netwerkdag 3e graad tso

De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.

Februari/maart

10u -15u

 

Leerkrachten 3e graad aso (sessie 1)

Netwerkdag 2e en 3e graad bso

De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.

September/oktober

10u -15u

 

Leerkrachten 3e graad aso (sessie 2)

Netwerkdag 2e en 3e graad bso

De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.

Februari/maart

10u -15u

Economie en SEI

 

 

 

 

 

Economie

 

 

 

 

 

Engels

 

 

 

 

 

geschiedenis

 

 

 

 

 

Geschiedenis en cultuurwetenschappen

 

 

 

 

 

Cultuur- en gedragswetenschappen

 

 

 

 

 

Lichamelijke opvoeding 

 

Get Fit 2 sport 

(regionale vakvergadering) 

Kennismaking met effectief letselpreventief programma Get fit 2 sport voor jonge sporters (12-22j): 

theoretische en praktische vorming met uitwisselingsmoment 

Dec (vorming) 

Feb 

(terugkom) 

3 halve dagdelen verspreid over 1 volledige dag (vorming) en 1 halve dag (terugkom) 

Muzikale opvoeding

 

 

 

 

 

Nederlands

Bijeenkomst vakcoördinatoren Nederlands

Differentiatie

We vertrekken van een eenvoudig model waarbij we lesdoelen formuleren en stapsgewijs differentiatie inbrengen. Zo houden we op een haalbare manier rekening met verschillen tussen leerlingen in de ontwerpfase van een les.

Ma 16/10 /17 (vm / nm)

Do 19/10/17 (vm / nm)

2 uur

Nederlands

Bijeenkomst vakcoördinatoren Nederlands

Schrijfvaardigheid

De deelnemers krijgen een korte inleiding rond Schrijfvaardigheid (actuele bevindingen, leerplan, onderzoek en ervaringen).

Nadien verkennen ze concrete praktijkvoorbeelden en delen ze eigen ervaringen en good practices.

Ma 29/01/18 (vm / nm)

Do 01/02/18 (vm / nm)

2 uur

Nederlands

Leraren eerste graad

Werksessie rond evaluatie (toets, opdracht, examenonderdeel)

De deelnemers brengen een voorbeeld mee van een evaluatie uit de eerste graad waarbij integratie (tussen vaardigheden of tussen vaardigheden en taalbeschouwing) centraal staat. Ze bespreken het materiaal onderling.

De vakbegeleider koppelt terug aan het leerplan en doet samen met de collega’s voorstellen (suggesties, alternatieven…).

We werken met een beperkt aantal deelnemers, zodat iedereen aan bod komt.

Ma 13/11/17

voormiddag

Nederlands

Leraren tweede graad

Werksessie rond evaluatie (toets, opdracht, examenonderdeel)

De deelnemers brengen een voorbeeld mee van een evaluatie uit de tweede graad waarbij integratie (tussen vaardigheden of tussen vaardigheden en taalbeschouwing) centraal staat. Ze bespreken het materiaal onderling.

De vakbegeleider koppelt terug aan het leerplan en doet samen met de collega’s voorstellen (suggesties, alternatieven…).

We werken met een beperkt aantal deelnemers, zodat iedereen aan bod komt.

Woe 8/11/17

voormiddag

Nederlands

Leraren derde graad

Werksessie rond eindevaluatie – mondelinge proef

In de derde graad leggen leerlingen voor Nederlands vaak een mondelinge proef af. In deze werksessie gaan we in op de invulling hiervan en kijken we naar opties om de mondelinge proef leerplangericht en zinvol uit te bouwen.

De vakbegeleider geeft input (suggesties, alternatieven…) vanuit het leerplan en zorgt voor enkele good practices. Vervolgens bespreken we deze met de aanwezige leraren.

We werken met een beperkt aantal deelnemers, zodat iedereen aan bod komt.

Do 16/11/17

voormiddag

Nederlands

Leraren

Ontwikkelteam – graphic novel

Voor de samenkomst lezen alle deelnemers dezelfde graphic novel. We starten met een leeskring rond de gelezen titel, waarbij we ingaan op verhaal, medium, beeldtaal, thema en eigen ervaringen.

Vervolgens gaan we in homogene groepen zitten en gebruiken we de inzichten uit de bespreking om een les/lessenreeks te maken die we in de klas kunnen gebruiken.

We maken ook afspraken voor een vervolgbijeenkomst in het tweede semester.

Woe 22/11/17

Hele dag

Nederlands

Leraren eerste en tweede graad

Ontwikkelteam – taakgericht taalmateriaal

Aan het begin van deze bijeenkomst, krijgen de deelnemers een overzicht van de krachtlijnen van taakgericht taalonderwijs. Deze gebruiken we om concreet materiaal uit te werken dat we – samen met of onder begeleiding van de vakbegeleider – in de praktijk brengen. Het doel ligt bij het uitwerken van uitdagende communicatieve opdrachten die haalbaar zijn voor leerlingen, ongeacht de talige start. We zetten vooral in op het gebruik van deze opdrachten die in een heterogene klassen.

Voor deze vorming is het belangrijk dat een duo parallelleraren van dezelfde school inschrijft.

We maken ook afspraken voor een vervolgbijeenkomst in het tweede semester.

Do 18/01/18

Namiddag met vervolgbegeleiding op de klasvloer

Nederlands

Leraren

Zuurstof voor poëzieonderwijs

Nascholing poëzie door Peter Van Damme, collega uit PBD Gent

januari

namiddag

Nederlands

Leraren, middenkader, ict-coördinatoren

– ook collega’s van andere talen kunnen aansluiten

ICT en Nederlands - spreekvaardigheid

In deze sessie gaan we in op tools om onze lessen ‘spreken’ en ‘gesprekken voeren’ te versterken. We gebruiken sites, apps en offline toepassingen om leerlingen rijke spreekkansen te bieden (ook in grote groepen) en om hen onderling te laten reflecteren op het eigen taalgebruik en dat van medeleerlingen.

De deelnemers proberen enkele toepassingen uit, maar focussen vooral op het didactisch gebruik ervan.

Woe 24/01/2018

Hele dag

Nederlands

Beginnende leraren

Beginners 2017-2018

Intervisiemoment beginnende leraren

Deze bijeenkomst is een deel van het traject aanvangsbegeleiding. We wisselen concrete ervaringen uit en maken een stand van zaken: wat gaat goed?, wat waren fijne lesmomenten?, welke groeikans hebben we nog?, welke concrete vragen (vakinhoudelijk, organisatorisch, leerplangebonden, evaluatiegericht…) hebben we?

           

De deelnemers brengen concrete vragen of cases mee. Zo kunnen we een open gesprek voeren vanuit onderwerpen die er voor de groep toe doen.

Woe 28/02/2018

namiddag

Nederlands

Beginnende leraren

Beginners 2015-2016 en 2016-2017

Intervisiemoment rond leerplangericht lesgeven (focus op integratie en feedback geven)

Deze aanwezige leraren hebben één of twee jaar leservaring. We wisselen concrete ervaringen uit, kijken naar afgelegde groei en gaan in op aandachtspunten.

 

Omdat veel leraren en vakgroepen sleutelen aan opdrachten waar verschillende vaardigheden samenkomen of een sterke integratie is tussen taalbeschouwing en taalvaardigheid, wil ik hier aan de hand van praktijkvoorbeelden suggesties en input geven. We gaan ook in op manieren om leerlingen zinvolle feedback te geven op een voor de leraar haalbare manier.

Woe 25/10/2018

namiddag

PAV/Mavo

 

Google Formulieren in de les PAV

Een nascholingssessie voor wie Google Forms wenst te gebruiken in de las PAV/MAV en niet sterk is in ICT.

We beginnen van nul en bouwen een eigen google form uit naar keuze.

Aansluitend tonen we wat Google nog meer te bieden heeft.

1/3/2018

13.30 – 16u

PAV/Mavo

 

PAV en GIP

Een bijscholing die inzoomt op de rol van PAV in een geïntegreerde proef. Wat kan, wat mag, wat moet?

30/11/2017

13.30-16u

(bij veel interesse: 2e sessie van 9.30-12u)

PAV/MAVO

 

Netwerkdag PAV

Uitwisselen van lesmateriaal en bespreking van de onderwijsactualiteit

1/6/2018

13-30-15u30

Studiegebied Handel: Bedrijfseconomie 3e graad Handel tso

 

 

 

 

 

Studiegebied personenzorg

 

Intervisie Io

Ondersteuning van coördinatoren adhv intervisie

1ste en 2de trim

Volledige dag

 

 

Intervisie VZ

Ondersteuning van coördinatoren adhv intervisie

1ste en 3de trim

Volledige dag

 

 

Intervisie VV

Ondersteuning van coördinatoren adhv intervisie

1ste en 2de trim

Volledige dag

 

 

Workshops expressie voor leraren VZ

ABC huis Brussel voor leraren 3de graad en 7de jaar pedagogisch handelen en expressie

ABC  is een labo voor esthetische ervaringen, creativiteitsontwikkeling en artistieke sensibilisering.

7/11/2017

9u30 tot 16u

 

 

Workshops expressie voor leraren Io

ABC huis Brussel: voor leraren Io (expressie); adhv workshops kennismaken met de verschillende aspecten van expressie nl beeld, drama, muziek, lichaamsbeweging

ABC  is een labo voor esthetische ervaringen, creativiteitsontwikkeling en artistieke sensibilisering.

23/01/2018

9u30 tot 16u

 

 

Taalondersteuning voor leraren 1ste en 2de graad BSO uit studiegebied personenzorg

Ism taalbegeleiders bieden we een sessie aan rond taalondersteuning in de beroepsgerichte vakken adhv actieve werkvormen en met uitwisseling van materialen

2de trim

Volledige dag

 

 

memoQ voor leraren VZ: kinderzorg / Vlaanderen Breed aanbod

Kennismaking met memoQ

MeMoQ bestaat uit:

Het pedagogische raamwerk: een visietekst over kwaliteitsvolle kinderopvang van baby’s en peuters.
De nulmeting met het wetenschappelijk meetinstrument. Deze nulmeting geeft een beeld van de pedagogische kwaliteit in de Vlaamse kinderopvang.
Het monitoringsinstrument voor Zorginspectie. Zorginspectie kan hiermee de pedagogische kwaliteit in de opvang nagaan. Dit instrument is gebaseerd op het wetenschappelijk instrument.
Het zelfevaluatie-instrument. Met dit instrument kan je in je kinderopvang zelf de pedagogische kwaliteit bekijken en bevorderen. 

 

 

?

?

 

 

Kagan: vervolgsessie 3

Voor leraren die sessie 1 en 2 volgden in 2016 - 2017

?

Volledige dag

 

 

Gevoelens bespreekbaar maken op stage met leerlingen

Voor leraren en stagebegeleiders uit studiegebied personenzorg (VZ, TBZ, JGZ, GWW, OH)

ism Maarten De Vos van RHIZO adhv boek van Linus Van Laer Gekkenwerk, kleine ondeugden in de zorg

?

 

 

 

JGZ: studiedag

?

1ste trim

Volledige dag

 

 

Ouder worden in een veranderende samenleving

voor leraren ouderenzorg (GW, VZ, STW, 7TBZ, OH) 

Ouder worden in een context van diversiteit. Hierin worden vragen gesteld die betrekking hebben op de wijze waarop we ouder worden, de elementen die hierin belangrijk zijn en de rol die de samenleving hierin opneemt en zou kunnen/moeten opnemen.

?

Volledige dag

SWeTe:

 

 

 

 

 

Wiskunde

 

 

 

 

 

Thema’s en/of vakoverstijgende initiatieven

 

 

 

 

 

Aanvangsbegeleiding

Startende leraren

Traject aanvangsbegeleiding

We bieden startende leraren gedurende hun eerste drie jaren ondersteuning op maat aan.

Bij de start van het traject is er een individueel coachingsgesprek met de vakbegeleider. Nadien kan er, in functie van de noden van de leraar, verdere ondersteuning gebeuren. Hierbij baseren we ons op een algemeen kader  dat we hiervoor ontwikkelden.

 

 

 

Taalondersteuning

 

 

 

 

 

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.