Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ALo-07 Bewegingslabo

Doelstellingen:

Bewegingsdoelen (1ste graad):  5,6, 27, 28,30, 1

Persoonsdoelen (1ste graad):  31, *34

Leerinhoud (1ste graad): Keuze

 

Bewegingsdoelen (2de graad):  5, 6, 7, 8, 18, *22, 23

Persoonsdoelen (2de graad): 24

Leerinhouden (2de graad): Keuze

 

Bewegingsdoelen (2de graad):  3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 16, 19, *22

Persoonsdoelen (2de graad): 23, 25

Leerinhouden (2de graad): Keuze

Doelgroep:

Leraren Lichamelijke opvoeding Secundair Onderwijs en Buitengewoon Secundair Onderwijs

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Bevorderen van neuroplasticiteit, weerbaarheid en zelfbeeld vanuit partner-spelsituaties met abstracte trainingstools

 

Via individuele en partneroefeningen/-spelen ga je op biomotorische exploratie - met centraal (spel)beleving gebruikmakend van

• het eigen - en andermans - lichaam(sgewicht);

• met integratie van gekende (ballen, bezem, fietsbanden, …) en abstracte tools (practice ball);

• en dit op zowel gekende, alsook alternatieve wijze.

Strategie en methode:

Binnen het onderwijs wordt er maar al te vaak teruggegrepen naar de gekende sporten. Sporten die vaak gekenmerkt worden door reeds sterk gedefinieerde spelsituaties. Door het creëren individuele en partneroefeningen worden grotendeels ongedefinieerd spelsituaties aangeboden met als opzet elke leerling uit te nodigen tot vrije biomotorische exploratie. Het aanspreken van de creativiteit, coördinatie en het ritmisch beslissingsvermogen in deze verschillende spelsituaties maakt dat leerlingen meer inzicht krijgen in hun eigen bewegen, eigen vaardigheden, eigen attitudes en eigen streven. Door in te zetten op deze componenten wordt gestreefd naar een totale persoonsvorming i.f.v. levenslang bewust actief en gezond bewegen.

 

Door zich te begeven op nieuw terrein wordt de leerling gedwongen om zich te bewegen buiten de gekende lichaam-breinconnecties. Met als gevolg een verhoogde weerbaarheid door het ontstaan van nieuwe ‘body maps’ (representatie bewegingsveld in het brein).

 

Belangrijk binnen deze oefeningen is de continue wisselwerken in het bewegen met, voor en tegen elkaar. Er wordt een spel gespeeld tussen vasthouden en opgeven, controle en loslaten. De leerlingen reageert op de situatie die zich voordoet, zonder vast te houden aan planning en voorspelling.

Bijkomende info:

Lesgevers:

Jimmy Geudens - Master Lichamelijke Opvoeding en Bewegings-wetenschappen

Actueel:  Lector Thomas More Kempen - Lerarenopleiding LO-BR & Sport en Bewegen -    Head coach/Owner UMÙ

Verleden: Leerkracht SO:  ASO - TSO (BE) ; VMBO (NL) -    Leerkracht

Se-n-Se:  Module ‘afweertechnieken’ 7de jaar IV (BE) - Trainer JC Vosselaar

Olivier Goetgeluck - Head Coach/Co-Owner at Elite Athletes

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

De leraren zijn in sportkledij zonder ritssluitingen (scherpe kantjes).

Meebrengen: goesting, water, pen & papier


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 4 december 2017 inschrijven en tot en met vrijdag 1 december 2017 uitschrijven.
Bijdrage: 35,00 Euro
Lesgever: Mertens Leen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Sporthal KOSH (Inschrijven afgesloten)
Ieperstraat 5
2200 Herentals (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 11 december 2017 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.