Aanmelden




Laden…

Even geduld...

AMi-01 Middenkaderdag: zelfzorg en zorg voor collega’s

Doelstellingen:

Als deelnemer

  • denk je vanuit verschillende invalshoeken mee na rond het thema “Zelfzorg en zorg voor collega’s” vanuit de positie van het middenkader;
  • verken je kaders die aansluiten bij dit thema: ‘Omgaan met weerstand bij verandering’ en “Als middenkader tussen hamer en aambeeld: de job van je leven!”;
  • krijg je kansen om jouw noden als middenkader kenbaar te maken voor mogelijke toekomstige initiatieven';
  • krijg je kansen tot netwerking tijdens de pauzes en de eindactiviteit.

 

Doelgroep:

SO, BuSO, CL&W - middenkaders

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Programma

9.00 : Welkom en koffie

9.15 : Welkomswoord

9.30 : Als middenkader tussen hamer en aambeeld: de job van je leven!

Deel 1

Herman Froonickx

Je bent middenkader in je school.  In augustus mag je een week vroeger beginnen met werken, en tijdens het schooljaar heb je meer werk dan vroeger. Je krijgt meer verantwoordelijkheid. En soms de wind van voren.

En toch doe je het (graag)!

In de voormiddagsessies gaan we op zoek naar onze posities tussen hamer en aambeeld, onze drijfveren, onze plek in de leraarskamer. We komen daarbij zeker ook bij onszelf terecht. Zorg voor anderen en zorg voor onszelf raken elkaar!  

10.30 : Pauze

11.00 : Als middenkader tussen hamer en aambeeld: de job van je leven!

Deel 2

11.45: Ophalen noden

12.00 : Middagmaal

13.30 : ‘Omgaan met weerstand bij verandering’ deel 1

Kristin Vanlommel

Een geïnformeerde visie op kwaliteitszorg is een eerste belangrijke stap naar schoolontwikkeling, maar hoe zet je deze om naar de praktijk? Weerstand wordt vaak vermeld als een grote, energievretende hindernis bij veranderingen. In deze sessie definiëren we verschillende vormen en oorzaken van weerstand en gaan we op zoek naar gepaste strategieën om hier mee om te gaan.

Op een gepaste manier kunnen omgaan met weerstand binnen een team is niet alleen belangrijk om als directeur zorg te kunnen dragen voor je team, maar ook voor jezelf.

14.30 : Pauze

15.00 : ‘Omgaan met weerstand bij verandering’ deel 2

15.45 : Afsluitend woordje

16.00 : Informele afsluiting

Strategie en methode:

Input met interactieve en reflectieve momenten

Bijkomende info:

Lesgevers: Kristin Vanlommel, Herman Frooninckx en de pedagogische begeleiding

Bereikbaarheid

Wie met de wagen komt, vind alle informatie in verband met de bereikbaarheid van Hof van Aragon en parkeergelegenheid via deze link:

https://www.lier.be/praktische_info/Waar_parkeer_ik_mijn_auto_in_Lier/Parkeren_in_Lier 

http://www.hva.be/nl/route

Wie gebruik wenst te maken van het openbaar vervoer vindt alle informatie op de website van NMBS, http://www.belgianrail.be/nl/Home.aspx?gclid=EAIaIQobChMIk8GuuLeY2AIVQecbCh2yXAl4EAAYASAAEgL74vD_BwE . Het station bevindt zich op 10 minuten wandelafstand van het Hof van Aragon.

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 6 maart 2018 inschrijven en tot en met vrijdag 2 maart 2018 uitschrijven.
Bijdrage: 140,00 Euro
Lesgever: Pedagogische Begeleidingsdienst regio Antwerpen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Hof van Aragon (Inschrijven afgesloten)
Aragonstraat 6
2500 Lier (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 16 maart 2018 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.