Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ALo-12 2018-04-25 Herstelgericht handelen focust op de relatie!

Doelstellingen:

Leraren zicht geven op waar herstelgerichte aanpak voor staat.

A.h.v. casussen reflecteren over de concrete mogelijkheden die een herstelgerichte aanpak biedt om om te gaan met de geschetste situaties.

Doelgroep:

Leraren Lichamelijke opvoeding Secundair Onderwijs en Buitengewoon Secundair Onderwijs

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Een herstelgerichte benadering leert mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en helpt hen begrijpen wat de impact is van hun gedrag op anderen. Deze aanpak benadrukt het ontwikkelen van respect, empathie en verantwoordelijkheid.

 

Charlotte Seaux, leerkracht LO in OLVI Boom, getuigt hoe herstelgericht werken haar aanpak in de klas heeft beïnvloed:

‘Hoe pak je een klas met moeilijke leerlingen aan? Hoe zorg je ervoor dat iedereen perfect in orde is voor jouw vak? … Dit zijn vragen die elke leerkracht, ook een leraar LO, zich wel eens stelt en waar we niet altijd een pasklaar antwoord op hebben.

Voor mij was de nascholing Herstelgericht Werken en HERGO (herstelgericht groepsoverleg) een waardevolle inspiratiebron. Daar leerde ik de meerwaarde van het proactief werken mét leerlingen kennen, om op die manier met hen tot verbondenheid te komen. Die verbondenheid zorgt ervoor dat zowel leerlingen als leerkrachten weten welke vragen ze aan elkaar kunnen stellen. Zo creëer je een constructief gesprek en steken minder conflictsituaties de kop op.   

Leerlingen onderling (en met anderen) leren samenwerken, een doelstelling die we allemaal nastreven tijdens de lessen LO, maar die helaas niet altijd gemakkelijk te bereiken is. Net daarom zou ik alle collega’s LO willen aanmoedigen zich te verdiepen in de voordelen van proactief werken.
Herstelgerichte taal, herstelgesprekken, herstelcirkels, hergo worden ingezet na grensoverschrijdend gedrag of conflict om te komen tot een win win situatie

Strategie en methode:

Werken in plenum en in deelgroepjes.

Bijkomende info:

Lesgever: Maria Beerten

Navormer en HERGO-moderator - Actief betrokken in het PrOS (Problemen Op School)-project in Mechelen.

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Deelnemers zijn bereid om praktijkervaringen en hun expertise te delen. De leraren brengen casussen mee. Afhankelijk van het aantal worden de casussen besproken of geclusterd. 


Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 22 april 2018 inschrijven en tot en met zondag 15 april 2018 uitschrijven.
Bijdrage: 35,00 Euro
Lesgever: Mertens Leen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
PB Regio Antwerpen (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 25 april 2018 van 13:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.