Opvoeders zien zichzelf in steeds complexere contexten aan studiebegeleiding doen. Internaten werken met steeds meer scholen samen, en vaak ook zijn er internen van verschillende onderwijsniveaus en leeftijdsgroepen aanwezig in de studie.
In de basisopleiding rond leercoaching werden opvoeders en beheerders uitgenodigd kritisch te durven nadenken over hun studiebeleid. Wanneer opvoeders dan de concrete stap willen zetten van studietoezicht naar leercoaching brengt dat nieuwe, maar ook bestaande uitdagingen met zich mee. Om hiermee concreet aan de slag te kunnen, zijn deze modules van onmisbaar belang.
Schooljaar 2017-2018 zijn er reeds twee modules rond de concretisering van leercoaching aangeboden. Het is niet noodzakelijk dat je als deelnemer de vorige modules gevolgd hebt. Huidig schooljaar (2018-2019) worden volgende thema’s behandeld:
Module 3: Betrokkenheid en motivatie, aandacht en concentratie, krachtige leeromgevingen leren begrijpen en manieren om ermee om te gaan verkennen
- Inleiding
- Killers en boosters: tips voor versterking van motivatie en betrokkenheid
- Clichés en (on)waarheden over leermotivatie bij onze internen
- Wat denken onze internen, hun leerkrachten en wijzelf over de ‘aandacht van de leerlingen’? Werken aan die perceptie.
- Basisvoorwaarden voor leerbetrokkenheid van de internen in onze leefgroep
- Tips om aandacht te verhogen tijdens en buiten de studie en de les
- Op zoek naar onze eigen leervoorkeuren en leerstijlen, ontdekken we de kenmerken van krachtige leeromgevingen voor onze internen. Welke gevolgen heeft dat voor de organisatie van de studiezaal, de studietijd …?
- Tips om leerlingen te leren focussen bij opdrachten, taken en toetsen
- …