Opvoeders zien zichzelf in steeds complexere contexten aan studiebegeleiding doen. Internaten werken met steeds meer scholen samen, en vaak ook zijn er internen van verschillende onderwijsniveaus en leeftijdsgroepen aanwezig in de studie.
In de basisopleiding rond leercoaching werden opvoeders en beheerders uitgenodigd kritisch te durven nadenken over hun studiebeleid. Wanneer opvoeders dan de concrete stap willen zetten van studietoezicht naar leercoaching brengt dat nieuwe, maar ook bestaande uitdagingen met zich mee. Om hiermee concreet aan de slag te kunnen, zijn deze modules van onmisbaar belang.
Schooljaar 2017-2018 zijn er reeds twee modules rond de concretisering van leercoaching aangeboden. Het is niet noodzakelijk dat je als deelnemer de vorige modules gevolgd hebt. Huidig schooljaar (2018-2019) worden volgende thema’s behandeld:
Module 4: Leren omgaan met evaluatie, zelfevaluatie, vragen lezen, antwoorden formuleren. Feedback geven en rapporten bespreken
- Inleiding
- Voor de toets of toetsenperiode: hoe leren we onze internen van zich voor te bereiden op een toets of een toetsenperiode, welke tips geven we mee?
- Tijdens de toets: welke adviezen geven we mee voor tijdens de toets? Hoe leren we hen van vragen en opdrachten analyserend en aandachtig te lezen? Welke strategie geeft goede resultaten bij het formuleren van schriftelijke (en mondelinge) antwoorden?
- Oefenen voor een mondeling examen
- Na de toets: wat en hoe kunnen internen leren uit een toets? Uit hun fouten? Voorbeelden van foutenanalyses, leeranalyses, zelfreflectie
- Op zoek naar onze eigen kwaliteiten en valkuilen en die van onze internen
- Handvatten om goede feedback te geven
- Een stappenplan voor het bespreken van een rapport met de interne en zijn / haar ouders
- …