We vertrekken vanuit het pedagogisch kader internaten: de opdracht van een internaat is bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren vanuit vier pedagogische basisdoelen:
- Bieden van fysieke en emotionele veiligheid
- Bevorderen van persoonlijke ontwikkeling
- Bevorderen van sociale ontwikkeling
- Overdragen van waarden en normen.
Schooljaar 2017-2018 focusten we op de verdieping van het eerste basisdoel en volgend schooljaar diepen we het tweede basisdoel uit: bevorderen van persoonlijke ontwikkeling. Om tot persoonlijke ontwikkeling te kunnen komen, wordt best aan een aantal basisvoorwaarden voldaan. Rust, emotionele balans, focus op het eigen innerlijke omgaan met grenzen, zijn daarbij belangrijke aspecten. Via mindfulness, een wetenschappelijk onderbouwde methode, willen we tegemoet komen aan deze aspecten. De concentratie neemt toe en de levenskwaliteit vergroot om op die manier ruimte te geven aan persoonlijke ontwikkeling.
In het internaat en op school is stress in hoge mate aanwezig. De complexe context en het groeiende pedagogische en administratieve takenpakket vergen veel energie. Als we zelf bewust, krachtig en stabiel in het leven en in onze job komen te staan, kunnen we ook voor de jongeren een context creëren waarbinnen ze hun intrinsieke kwaliteiten van bewust leven, nieuwsgierigheid en sensitiviteit kunnen ontwikkelen.
De training bestaat uit een combinatie van eenvoudige yoga oefeningen, waarbij kwaliteit van aandacht steeds de rode draad vormt en anderzijds een basis in ontspanningstechnieken dmv ademhaling en lichaamsgewaarzijn (bodyscan). De derde sessie biedt een introductie in het cultiveren van ‘open aandacht’ d.m.v. mindfulnessmeditatie. Vanuit open aandacht leren we gedachtenpatronen en emoties herkennen i.p.v. er onmiddellijk op te reageren. Dit zorgt ervoor dat we bewuster, vrijer en weerbaarder in het leven staan.
De oefeningen komen de zelfzorg bij opvoeders en leerlingbegeleiders/zorgcoördinatoren/leerkrachten ten goede, maar kunnen door hen ook perfect doorgegeven worden aan de internen en leerlingen van de eerste t.e.m. de derde graad.
Sessie 1 - Mindful yoga: enkele basishoudingen (asana’s) uit yoga
- Evenwichtshoudingen: de boom, de danser, de kraanvogel. Deze oefeningen stabiliseren de aandacht en verhogen de focus.
- Rustgevende houdingen: vooroverbuigende en omgekeerde houdingen zoals de kaars, de dolfijn, de hond, de kindhouding,… werken ontspannend en zijn bevorderlijk voor de slaap. Ze zijn met name gericht op het ‘leren loslaten’.
- Oefeningen gericht op het versterken van uithouding en zelfvertrouwen: bv. de krijger, de kraai,…
- Buik- en rugspierversterkende houdingen zoals de boot, de krab,…
- Correcte zit/studiehouding (rechte rug, ontspannen schouders, rechte nek) door de berg, de zittende torsie,…
- Lenigheids- en stretchoefeningen zoals de vis, de kameel,…
- Ademhalingsoefeningen:
- Invloed van adem op de aandacht: verlengde uitademing en ontspanning, verlengde inademing en activering
- 1-2-3 adempauze: adem als ‘anker’ in geval van sterke emoties
- Bodyscan: verkennen van het lichaamsgewaarzijn via een systematische scan van de verschillende lichaamsdelen: deze oefening helpt spanningen los te laten, is goed tegen slapeloosheid, maar verhoogt ook onze empathie via de activering van de insula in de hersenen.
- De rozijnoefening
- Opgave huiswerk: bodyscan en informeel meditatiemoment
Sessie 2 - Feedback moment: hoe gaat het oefenen thuis?
- Herhaling sessie 1: Mindful yoga, ademhaling en bodyscan.
- Ademfocus: basisoefening uit het mindfulness 6 wekenprogramma
- Visualisatieoefening: herkennen en benoemen van automatische gedachtenpatronen
- Opgave huiswerk: ademfocus/opmerken en benoemen van negatieve emoties
Sessie 3 - Feedback moment: evaluatie van het oefenen thuis
- Herhaling mindful yoga, ademhaling, bodyscan.
- Meditatie op emoties en gedachten
- Evaluatie huiswerk: negatieve emoties
- Hoe aan de slag met leerlingen? Didactisch materiaal, yogakaartjes, audio opnames bodyscan, ademfocus.
Terugkomdag:
- Uitwisseling ‘best practices’ met de internen op internaat/ met de leerlingen op school
- Evaluatie persoonlijke oefenpraktijk
- Wandelmeditatie
- Hoe verder in de wijdere context van het internaat/ de school?