Indien een school inzet op verbindend schoolklimaat wil dit zeggen dat bestaande kaders zoals beleid, pedagogische visie en het opvoedingsproejct van de school, getoetst worden aan alle principes die in de nascholing worden aangeboden. Logischerwijze evolueert dat beleid, opvoedingsproject en pedagogische visie via gerichte stappen en ingrepen op school naar een visie en beleid op verbindend schoolklimaat. Verbindend schoolklimaat is het kader waaraan dit alles getoetst wordt.
Wat kwaliteitsontwikkeling betreft, willen wij inzetten op blijvende verankering van de principes van verbindend schoolklimaat in de regionale pedagogische begeleiding en op lerende netwerken. Om dit grondig aan te pakken organiseren we professionalisering voor de PB (via professionaliseringsbudget PB) en willen we vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen dergelijk overleg faciliteren en inhoud geven. In de regio zelf ondersteunen de pedagogisch begeleiders scholen om de visie op verbindend schoolklimaat te implementeren en te verankeren. Op termijn evolueren PB i.s.m. de scholen ook naar een regionaal lerend netwerk.
Identiteitsontwikkeling en verbindend schoolklimaat gaan hand in hand. Een school die werk wil maken van haar Katholieke identiteit en deze wil verdiepen, doet dit via de principes van verbindend schoolklimaat. Zoals hierboven reeds gesteld is een KDS per definitie verbindend.
In het geïntegreerd professionaliseringsaanbod SO komen kwaliteitsontwikkeling, pedagogische visie en identiteitsontwikkeling sterk aan bod. Dit specifiek traject wil verder werken op basis van de inhoud van het geïntegreerd traject aan het uitwerken van een verbindend schoolklimaat op school in de pedagogische visie, de kwaliteitsontwikkeling en de identiteit van de school.