Waarom deze professionalisering volgen?
Het onderwijsloopbaanbeleid van jouw school bevindt zich te midden van meerdere veranderingen:
- Met de komst van het exploratie-instrument Columbus, ben je met je schoolteam in de derde graad zoekend naar hoe deze tool past binnen je studiekeuzetraject in de derde graad.
- Vanaf september 2018 zal n.a.v. het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding, leerlingenbegeleiding een erkenningsvoorwaarde worden
Om deze veranderingen aan te pakken, bieden we een professionaliseringstraject aan over het onderwijsloopbaanbeleid in de derde graad met daaraan verbonden een sterke begeleiding vanuit de pedagogische begeleiding en de CLB-medewerkers. Deze professionalisering zal met het schoolteam concreet reflecteren over de implementatie van Columbus binnen het onderwijsloopbaanbeleid van de school. Echter door dit proces met het schoolteam te lopen, zullen fundamentele vragen over OLB in de derde graad aan bod komen. Het uitklaren van deze vragen zorgt voor een gedragen antwoord binnen het schoolteam op de vraag hoe het onderwijsloopbaanbeleid van deze graad er zal uitzien. Op leerlingniveau zorgt dit voor gelijkgerichte acties, opinies en adviezen van personeelsleden binnen het onderwijsloopbaanbeleid van de school.
Concrete inhoud
Net zoals voor andere thema's kiezen we ook op vlak van onderwijsloopbaanbegeleiding voor een sterk partnerschap tussen schoolteam, leerling, leerlingen onderling en de ouders vanuit co-creatie. Door in co-creatie te werken aan het studiekeuzeproces, wordt dit een gedeelde verantwoordelijkheid van alle actoren en zullen leerlingen bewuster en constructiever omgaan met allerhande informatie en met de feedback van de klassenraad.
Deze professionalisering zal het schoolteam van de derde graad inzicht geven in wat Columbus per onderdeel meet en waarom dit gemeten wordt. Hierbij zal het theoretisch model achter Columbus ontrafeld worden en naast de andere theoretische modellen gelegd worden die het studiekeuzeproces en de studiekeuze aansturen. De gelijkenissen en verschillen zullen geduid worden. Maar we willen met het schoolteam van de 3de graad verder kijken naar de brede waaier aan informatie die het bezit over de leerling. Eigenlijk ligt er - naast Columbus - heel veel informatie om tot een gesprek te komen over de studiekeuze van een leerling.
Als we weten welke informatie er ter beschikking is, willen we vervolgens kijken naar het advies van de klassenraad. Wat maakt een advies kwaliteitsvol? Welke vragen stellen we aan de leerling vanuit een rijk geïnformeerde en gedocumenteerde klassenraad? In de feedback willen we er vooral zorg voor dragen dat de leerling verder geactiveerd wordt in zijn studiekeuzeproces. Het stellen van coachende vragen bevordert de zelfreflectie en het zelfinzicht bij leerlingen. De verwerking van informatie aangaande studiekeuze en de feedback van de klassenraad resulteert zo in een doordachte en doorleefde studiekeuzebeslissing door de leerling met aandacht en inzicht bij de leerling in de eigen mogelijkheden en beperkingen.
Bij leerlingen waar de studiekeuze erg vast zit kan het schoolteam in het uitwerken van zijn studiekeuzetraject overwegen om de leerling meteen mee op te nemen bij het gesprek van de klassenraad. Dit zal een openheid vergen van het team en allicht niet voor elk team haalbaar zijn. Maar het zorgt wel voor het erg sterk samen kijken naar en spreken over de studiekeuze van de leerling. De wijze waarop dit gesprek wordt begeleid en gevoerd is hierbij van cruciaal belang. De leerling is mede-eigenaar van dit gesprek, dient een evenwaardige partner te zijn van het gesprek. Het is aan het schoolteam en het CLB om te bespreken en te bepalen wanneer een gedeeld gesprek met de leerling en de klassenraad noodzakelijk is. Het is duidelijk dat dit geen onderdeel vormt van het basisaanbod voor elke leerling maar enkel kan ingezet worden bij vastlopende studiekeuzetrajecten.
Met deze professionalisering willen we de vaardigheden en noodzakelijke voorwaarden van een keuzegesprek binnenbrengen bij het schoolteam. Voor een keuzegesprek vertrekken we vanuit een coachende houding om in co-creatie en samenwerking het keuzegesprek aan te gaan met de leerling en eventueel zijn ouders. We hanteren een coachende houding vanuit de vaststelling uit recent onderzoek dat het advies van de klassenraad sterk samenhangt met studiesucces in het hoger onderwijs en dat er in veel scholen een kwaliteitsvol advies wordt geformuleerd, maar dat er toch veel jongeren niet slagen in het hoger onderwijs. Eén van de mogelijke verklaringsgronden is het naast zich neerleggen van het advies van de klassenraad. We willen in dit project dan ook inzetten op het verbeteren van het aanvaarden van het advies van de klassenraad door de leerling en de ouders. Door te vertrekken vanuit een verbindend samenwerken aan de studiekeuze en een coachende houding te hanteren bij keuzegesprekken willen we het door de leerling echt doorgronden van de feedback van de klassenraad verbeteren.
Vervolgens kan het schoolteam samen bekijken waar, hoe en hoeveel gesprekken er nodig zijn in het traject. Dit vaststellen vraagt ook een inzicht in verschillen in studiekeuzetraject en de nood van leerlingen en ouders aan overleg. Geen enkel studieloopbaantraject loopt op dezelfde manier. Het schoolteam zal dan ook samen moeten nadenken over in welke casussen er verdere begeleiding nodig is dan het basistraject dat aangeboden wordt voor alle leerlingen van de 3de graad. Samen met het CLB moet doorgesproken worden wie welke rol/verantwoordelijkheid zal opnemen.