Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MGE-01 Breed evalueren in geschiedenis

Doelstellingen:

Sessie 1:

  1. De deelnemers kunnen op het einde van de sessie uitleggen wat breed evalueren betekent en hoe dit een onderdeel vormt van binnenklasdifferentiatie.
  2. De deelnemers kunnen op het einde van de sessie uitleggen waarom breed evalueren nodig is om de leerplandoelen voor het vak geschiedenis te behalen.
  3. De deelnemers kunnen in hun eigen praktijk aangeven waar ze al met breed evalueren bezig zijn.
  4. De deelnemers doen inspiratie op om met de principes van breed evalueren concreet aan de slag te gaan.
  5. De deelnemers kunnen enkele principes van breed evalueren toepassen op de eigen evaluatiepraktijk.

 

Sessie 2:

  1. De deelnemers kunnen gericht en op doeltreffende wijze feedback formuleren.
  2. De deelnemers doen inspiratie op om met de principes van breed evalueren concreet aan de slag te gaan.
  3. De deelnemers wisselen (praktijk)ervaringen omtrent breed evalueren uit en proberen samen tijdens een intervisiemoment oplossingen te vinden voor eventuele hindernissen.
Doelgroep:

Leraren en lerarenopleiders geschiedenis regio’s Mechelen-Brussel en Antwerpen

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding In samenwerking met DPB Antwerpen en PXL
Inhoud:

Afgelopen schooljaar 2017-18 werd voor het eerst een lerend netwerk “breed evalueren in geschiedenis” opgestart. De sessie was snel volzet. Daarom starten we in schooljaar 2018-19 een tweede lerend netwerk op.

 

Tijdens een eerste volledige dag mengen we theorie met voldoende doorleefde praktijkvoorbeelden. Collega's uit vier verschillende scholen uit regio Mechelen-Brussel brengen hun bevindingen over doelgericht evalueren, zelfevaluatie, procesevaluatie, evalueren van attitudes en alternatieve evaluatievormen waarin het denken van leerlingen zeer zichtbaar wordt.

 

Tijdens de tweede sessie staan we stil bij efficiënte feedback. Vervolgens bestuderen we enkele voorbeelden van breed evalueren die de deelnemers reeds in de praktijk hebben gebracht. Tot slot integreren we de principes van breed evalueren in een bestaand jaarplan.

 

Doorheen het traject is er verder mogelijkheid tot individuele ondersteuning van je pedagogisch begeleider.

Strategie en methode:

Workshop en intervisie

Bijkomende info:

Deelnemers van deze sessie worden verwacht deel te nemen aan de twee sessies. Apart inschrijven voor één van de twee sessies is niet mogelijk.  

Deelnemers die graag vegetarisch wensen te eten, laten dit ten laatste twee weken op voorhand per mail (tim.puttevils@katholiekonderwijs.vlaanderen) aan mij weten.

De inschrijvingsprijs is de totaalprijs voor de 2 sessies; drank inbegrepen; lunch inbegrepen voor 9/11/18

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Individuele leraren alsook vakgroepen kunnen zich inschrijven. In geval van vakgroepen kunnen maximaal vier leden van de vakgroep zich inschrijven.


Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 2 november 2018 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 45,00 Euro
Lesgever: Meurisse Lieselot
Puttevils Tim
Vinckx Els
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Pastoraal Centrum (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 9 november 2018 van 09:00 tot 15:30
    • woensdag 13 maart 2019 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.