Heel wat schoolteams maakten reeds kennis met de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven, de ILC’s. Op bepaalde momenten doet de leerkracht hiervoor bewust een aanbod waarbij kinderen vanuit een binnenperspectief kennis maken met andere levensbeschouwingen/godsdiensten. We zijn ervan overtuigd dat een ‘echte’ ontmoeting kans biedt om verschillen te leren waarderen, verbondenheid te beleven en eigen opvattingen te bevragen. Veel leerkrachten onderschrijven deze visie, maar benoemen de eigen beperkte kennis van andere levensbeschouwingen/godsdiensten vaak als hindernis.
Het leer- en raamplan rooms-katholieke godsdienst hebben oog voor verscheidenheid.
We screenen deze documenten op verwijzingen naar het jodendom. In de voormiddag verkennen we diverse impulsen die benut kunnen worden bij het begeleiden van de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de individuele leerling. Aan de hand van getuigenissen, voorwerpen, verhalen, … bouwen we in deze sessie basiskennis van het jodendom op om er als leerkracht ILC-getrouw mee aan de slag te gaan. In de namiddag maken we een wandeling door de joodse buurt. Daarna ontmoeten we Naftuli Pollak in de synagoge Romi Goldmuntz.
Opgelet: Je hoeft de studiedag over de ILC’s nog NIET gevolgd te hebben om aan deze navorming deel te nemen.
Een gelijkaardig aanbod is er ook rond christendom en islam. Bij voorkeur schrijf je in voor de drie sessies.