Heel wat schoolteams maakten reeds kennis met de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven, de ILC’s. Op bepaalde momenten doet de leerkracht hiervoor bewust een aanbod waarbij kinderen vanuit een binnenperspectief kennis maken met andere levensbeschouwingen/godsdiensten. We zijn ervan overtuigd dat een ‘echte’ ontmoeting kans biedt om verschillen te leren waarderen, verbondenheid te beleven en eigen opvattingen te bevragen. Veel leerkrachten onderschrijven deze visie, maar benoemen de eigen beperkte kennis van het christelijk geloof vaak als hindernis.
De visietekst bij het leer- en raamplan stelt een gedegen kennismaking met het christendom tot één van de doelen van het r.-k. godsdienstonderwijs. We verkennen elementen die benut kunnen worden bij het begeleiden van de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de individuele leerling. In de voormiddag verbreden en verdiepen we de eigen kennis van het christendom om er als leerkracht ILC-getrouw mee aan de slag te gaan.
In de namiddag daagt het beeld ‘De man die het kruis draagt’ (Jan Fabre, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal) ons verder uit om na te denken over wat ‘christen zijn’ kan betekenen. Aansluitend ontmoeten we Mgr. Bonny in het Bisschopshuis.
Opgelet: Je hoeft de studiedag over de ILC’s nog NIET gevolgd te hebben om aan deze navorming deel te nemen.
Een gelijkaardig aanbod is er ook rond jodendom en islam. Bij voorkeur schrijf je in voor de drie sessies.