Inhoud:
Het gebruik van animaties en filmfragmenten tijdens de lessen biologie, fysica, chemie of natuurwetenschappen is goed ingeburgerd bij leerkrachten van wetenschappelijke vakken in het secundair en hoger onderwijs.
Nagenoeg alle onderwerpen kunnen met behulp van smartphones en tablets echter op een nog krachtigere en zeer toegankelijke manier onderwezen worden: 3D-animaties van het menselijk lichaam, een virtual reality app (VR) van moleculen, een augmented reality app (AR) van de celdeling, de smartphone als verzameling van fysische sensoren, …
Al deze toepassingen zijn voor zowel leerkrachten als leerlingen letterlijk binnen handbereik op hun smartphone. Op deze manier worden de leerinhouden veel dichter bij de leerling gebracht en een visuele concretisering van theorie en zelfstudie gestimuleerd.
Tijdens deze nascholing worden een groot aantal bruikbare webtools en apps gebracht voor het gebruik in de lessen wetenschappen van alle graden van het secundair onderwijs.
Daarnaast zijn er handige tips voor een goede organisatie van de leerkracht zelf voor het opvolgen van remediëringstrajecten, bijhouden van administratie, voorbereiden van klassenraden en vergaderingen, …
Programma:
De navorming zal uit 3 delen bestaan:
- een inleiding waarbij verschillende onmiddellijk inzetbare webtools en apps aan bod komen; Nearpod, Coggle, PHET, Socrative, OneNote, Google Drive, Office 365 met als voorbeeld de Excel app (waarin zelfgemaakte wetenschappelijke ‘solvers’ aan bod kunnen komen), de integratie van Office met Dropbox en Dropbox met Smartschool, gebruik van het Smartschool-forum als remediëring, zelf zeer eenvoudig mooie 3D modellen maken en implementeren in je cursus via AR, smartphone/tablet schijnen via beamer, ...
- hoekenwerk waarin meer dan 50 gratis apps (Android en/of iOS) kunnen uitgeprobeerd worden en besproken met collega’s
- korte nabespreking waarin bevindingen uitgewisseld worden