Het leerplan Frans stelt de communicatie centraal. Kinderen moeten zo snel mogelijk aan de slag in de doeltaal. Tijdens deze vier sessies gaan we na hoe we dit concreet kunnen realiseren.
sessie 1: We bespreken de visie van het leerplan en maken kennis met enkele activerende werkvormen. We gaan na hoe deze in onze lessen Frans kunnen ingezet worden en een hulp kunnen bieden om onze doelen te bereiken.
sessie 2: We zoemen verder in op de leerplandoelen. We bespreken voorbeelden voor de verschillende vaardigheden en bekijken hoe we authentiek materiaal in onze lessen kunnen inzetten.
sessie 3: We overlopen verschillende mogelijkheden om de mondelinge interactie en de schrijfvaardigheid efficiënt en doelgericht te kunnen evalueren.
sessie 4: We bespreken voorbeelden die verschillende vaardigheden combineren en zoeken naar toepassingsmogelijkheden binnen onze eigen klascontext.
De rode draad tijdens de sessies is differentiatie. We bespreken bij elke werkvorm en voorbeeld hoe we deze uitdagend kunnen maken voor leerlingen die sterker zijn in Frans. We zoeken ook naar extra ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen die het wat moeilijker hebben.
Daarnaast is er zeker ook nog tijd en ruimte om in te gaan op specifieke vragen van de groep.