Je hebt op school wellicht al een goed werkend dyslexiebeleid. En toch merk je dat voor bepaalde leerlingen de gewone dyslexiemaatregelen niet meer werken?
Je weet als leerkracht welke maatregelen je standaard moet nemen voor een leerling met dyslexie. En toch stel je vast dat voor de ene leerling al die maatregelen niet zo nodig zijn als voor de andere leerling?
Je weet wat dyslexie is. En toch wist je niet dat de technische leesvaardigheid nog kan verbeteren tot de leeftijd van 23 jaar?
De vraag waarop we tijdens de studiedag een antwoord zoeken, luidt dus: “Hoe ga je (nog beter) om met leerlingen met dyslexie?”
De pedagogisch begeleiders trappen de studiedag af door jullie een brede bril aan te meten om te kijken naar leerlingen met al hun beperkingen en talenten.
Omwille van het grote succes op de Dag van de talen hebben we prof. dr. Wim Tops opnieuw uitgenodigd om het theoretische kader te schetsen afgewisseld met praktische tips. In de namiddag zal hij samen met de begeleiders feedback geven op jullie dyslexiebeleid/manier van toetsen.
Het volledige programma vind je hier:
- 9.00 u. – 9.30 u.: ontvangst en opwarmer met stellingenspel
- 9.30 u. – 10.30 u.: competentiebegeleiders schetsen het bredere kader (brede basiszorg, M-cirkel, ontwikkelingsgericht perspectief, rol van de leerling, visie: manier van kijken naar de leerling)
- 10.30 u. – 10.45 u.: pauze
- 10.45 u. – 12.00 u.: Wim Tops (mix van theorie en praktische handvatten over o.m. de vier vaardigheden, instructietaal, relatie met executieve functies, evaluatie van leerlingen …)
- 12.00 u. – 13.00 u.: broodjeslunch
- 13.00 u. – 14.00 u.: Wim Tops (vervolg)
- 14.00 u. – 15.30 u.: opsplitsing in twee deelgroepen:
- zorgleraren/leerlingenbegeleiders/… nemen het zorgbeleid onder de loep samen met de competentiebegeleiders
- leraren nemen hun toetsen/evaluatieprakijtk onder de loep samen met Wim Tops