Wat als….
- ik goed voor mezelf kan zorgen? En daarna ook voor een ander?
- ik in staat ben mijn eigen grenzen te ervaren en erkennen?
- ik leerlingen die kwaad en gefrustreerd zijn weer tot rust kan brengen?
- ik ouders die niet tevreden zijn over de aanpak van hun zoon/dochter met een tevreden gevoel naar buiten kan doen gaan?
- ik leerlingenbegeleiders geloof en vertrouwen kan geven in zichzelf zodat ze hun job beter kunnen managen?
- ik erin slaag leraren te laten ontdekken wat hen motiveert en drijft?
Wat als … dit geen droom hoeft te zijn? In de ervaringsgerichte workshop ‘Zorg voor jezelf, zorg voor een ander’ van Baud Vandenbemden maak je kennis met hoe je richting kunt geven aan je eigen leven en zorg dragen voor jezelf. Als je dit onder de knie hebt, kun je ook anderen leren hoe zij dit kunnen doen.
Vergelijk het even met een tocht naar een top in de Himalaya. Jij bepaalt welke top je wilt beklimmen. Om dit doel te kunnen bereiken, is het belangrijk dat je eerst je eigen grenzen en mogelijkheden leert kennen. Want een een goede voorbereiding is het halve werk. Deze tocht onderneem je uiteraard niet alleen. Gaandeweg neem je ook je collega’s, ouders en leerlingen mee op je reis. In je rugzak zitten tools zoals omgaan met stress en burn-out voorkomen, motivationele vaardigheden en strategieën om te blijven focussen op je doel.
Baud Vandenbemden is je sherpa op weg naar jouw top.
Baud Vandenbemden werkt vanuit het kader: corepower. Recent is er een onderzoek gedaan naar de effecten van deze methodiek. De resultaten waren goed wat er op wijst dat wanneer mensen stevig staan, weten waar ze naar toe willen, in staat zijn binding te maken, opvallend gelukkiger worden. Diezelfde mensen zijn in staat de problemen die op hun pad komen het hoofd te bieden.
Sessie 1: Stress management/ Burn-out preventie (26 september)
Tijdens deze ochtend leer je het stress en burn-outmechamisme beter begrijpen. We doen technieken om dit mechanisme onder controle te krijgen. Aan het eind van de ochtend ben je in staat om bij jezelf dit patroon te doorbreken. Je kan deze technieken ook overbrengen aan anderen na voldoende oefening.
Sessie 2: (emotionele) zelfzorg (7 november)
We verkennen de 5 psychosociale kernbehoeften (……). We leren hierin onszelf beter kennen: inzicht in persoonlijke geschiedenis bekeken door de bril van deze 5 kernbehoeften. Daarnaast doen we een oefening in professionele nabijheid.
Frustratie naar motivatie (5 december)
Frustratie kunnen hanteren is een heel belangrijke vaardigheid. Zonder het gevoel van frustratie zou er nooit echt diepgaande verandering zijn. Tegelijk kan frustratie ook verlammend en destructief zijn. We onderzoeken de eigen frustratiepatronen en we zoeken naar manieren om dit te verruimen. Tijdens deze ochtend staan we uitgebreid stil bij hoe we anderen van frustratie en blokkade weer in beweging krijgen.
Focus en lange termijn motivatie (13 februari)
Het vermogen tot focussen bepaalt mee of je succesvol bent. Kun je je een topsporter voorstellen die zich slecht kan focussen? Elke topsporter of succesvolle man of vrouw heeft een groot vermogen tot focus.
Er is focus op korte termijn: je aandacht houden bij de taak die je jezelf geeft. Dat vermogen kun je trainen. Het is eigenlijk niet zo moeilijk om daar beter in te worden. Daarnaast is er ook focus op langere termijn: "Welke richting wil je uit met je leven?".
Tijdens deze ochtend gaan we op zoek naar wat jij waardevol vindt om op te focussen. We leren een simpele en efficiënte focusoefening.