Tijdens dit lerend netwerk neem je je eigen taalbeleid of GOK-beleid (thema: taal) onder de loep. Eerst stel je een onderzoeksvraag op en bepaal je de manieren waarop je antwoorden en dus data wilt verzamelen. Dit giet je in een onderzoeksplan waarop je collega's uit het netwerk advies geven.
Dan is het aan jou om op school je bescheiden onderzoek uit te voeren. De resultaten die je verzamelde, koppel je terug tijdens de volgende netwerkdag. Je leert daarna hoe je deze interpreteert. Uiteraard is het de bedoeling om de input te gebruiken om het taalbeleid te verbeteren. Door korte en krachtige werkvormen (bv. intervisie) krijg je de kans om met de suggesties van de anderen aan de slag te gaan. Je krijgt bovendien materialen en voorbeelden aangereikt door de pedagogisch begeleider (bv. schrijf- en spreekkaders, fiches voor goed woordenschatonderwijs, criteria voor taalzorg, vormen van preteaching, schema over differentiatie, enz.)
Op die manier kom je tot een methode om een kwaliteitsvol taalbeleid uit te bouwen. Warm aanbevolen dus!