Zolang de paden van leerkrachten en leerlingen elkaar hebben gekruist werden gedrags- en interactieproblemen vanuit een klassiek probleemgericht paradigma te lijf gegaan; omschrijf het probleem, verklaar het (diagnose), dokter oplossingen uit (meestal ’s nachts), leer die oplossingen aan de leerling of vertel ze aan de ouders en sluit af bij een bevredigend resultaat. De focus van deze aanpak is vooral gericht op het elimineren van het probleem(gedrag). Maar als de leerling weet waarmee hij/zij moet stoppen, weet hij/zij dan waarmee te beginnen?
In deze sessie kijken we hoe je vanuit een methodisch perspectiefgericht paradigma naar oplossingen kijkt.
Aan deze perspectiefgerichte aanpak ligt een visie ten grondslag dat leerlingen, ouders en leerkrachten erin slagen ‘oplossingen’ te bedenken waardoor problemen geen ‘perfecte’ problemen zijn. De aandacht gaat daarbij niet zozeer naar wat er zoal fout loopt maar wel naar de eerste kleine signalen van vooruitgang en hoe je de wijsheid, krachten en hulpbronnen van de ander naar boven krijgt en versterkt. In deze sessie maak je de switch van ‘klacht naar kracht’, stap je uit de dominante probleembenadering en creëer je ruimte voor een hoopvolle en doelgerichte aanpak voor veerkracht en hoop. En ook voor verrassende ‘oplossingen’.
Binnen “De content” werkten we het 3P-model uit. Kort samengevat gaat het over:
- Het beschrijven van het gewenste perspectief als leidraad voor doelgericht werken.
- Possibilisme: kijken naar wat al (een beetje) goed gaat en het waarderen van de aanwezige krachten en mogelijkheden van leerkrachten, leerlingen, klasgroep, ouders…
- Progressie: eenvoudig meer doen van wal al werkt, in de richting van het gewenst perspectief.
In deze mini-masterclass krijg je zicht op hoe je deze begrippen omzet in de praktijk en hoe je leerkrachten daarbij kan coachen.
Op het einde neem je de “high five” als samenvattend kader mee naar de werkvloer.
Rik is docent aan de associatie KU Leuven en aan het postgraduaat “Oplossingsgericht begeleiden en hulpverlenen” van de UCLL. Hij is vormingscoördinator voor de vrije centra voor leerlingenbegeleiding en coachte honderden professionals uit onderwijs, jeugdhulp en politie