LKW1 Kwaliteitsontwikkeling 2.0, een must voor elke leraar die zijn eigen lespraktijk wil verbeteren
Doelstellingen:
Kwaliteitsontwikkeling 2.0, een must voor elke leraar die zijn eigen lespraktijk
Doelgroep:
Deze vorming is bedoeld voor alle leraren secundair onderwijs.
Aanbieder:
Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:
Wil je weten hoe je met aandacht voor kwaliteitsontwikkeling aan de slag kan binnen je vak? Deze vorming biedt je een korte intro in kwaliteitsontwikkeling én geeft je de mogelijkheid om te werken met 1 tool naar keuze.
- 13.00 - 13.45 uur: We starten met een korte intro: wat is kwaliteitsontwikkeling precies? Wat moet een vakgroep en een leraar daarvoor doen? Wat heeft dit te maken met het Referentiekader Onderwijskwaliteit? En met een doorlichting?
- 13.45 - 15.45 uur: Keuzeworkshops - 'Hoe ver staan we als leraar en vakgroep in de aanpak van ons vak op basis van het Referentiekader onderwijskwaliteit?' Om daarna aan de slag te gaan met een actieplan om de onderwijskwaliteit met de vakgroep verder te ontwikkelen'
Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1donderdag 29 november 2018 van 13:45 tot 15:45Keuze 1 Spreker: Anne-Lise Cuypers
In deze werkwinkel gaan we met een beeldrijke tool aan de slag waarin we de huidige stand van zaken wat betreft onderwijskwaliteit screenen om nadien een actieplan op te stellen om de kwaliteit te borgen en/of verder te ontwikkelen. Je begint zicht te krijgen op je vakgroep op basis van enkele kwaliteitsverwachtingen, het actieplan dat hieruit zal voortvloeien in je eigen vakgroep, is een aanzet tot echte kwaliteitsverbeteringen.
Keuze 2 Spreker: Jean Jacobs
In deze werkwinkel stellen we eerst een schematisch instrument voor om onszelf in te schatten aan de hand van gerichte vragen. Deze vragen gaan over onderwerpen waarmee iedere leraar en vakgroep te maken krijgt:
- In hoeverre zijn we gefocust op het leerplan?
- Op welke manier is ons onderwijsleerproces afgestemd op het behalen van de leerplandoelen?
- Over welk didactisch materiaal beschikken we om dit leerproces vorm te geven?
- Wat en hoe evalueren we?
- Wat doen we met de resultaten van deze evaluatie?
We leggen daarbij de link tussen leraar, vakgroep en schoolbeleid. Hoe kunnen deze niveaus elkaar ondersteunen en versterken?
Vervolgens behandelen we deze vragen in deelgroepen en trachten we onszelf in te schalen via een reflectiedocument.
Keuze 3: Aan de slag met Q-vragen! Spreker: Patrick Noelanders
Werken aan kwaliteitsontwikkeling gebeurt best door kwaliteitsvolle vragen te (leren) stellen. In een eerste deel maken we kennis met de 5 kwaliteitsvragen (Q-vragen).
In een tweede deel gaan we praktisch aan de slag met het Q5-instrument en nemen we, aan de hand van enkele concrete kwaliteitsverwachtingen, de eigen werking onder de loep.
Keuze 4 Spreker: Veerle De Graaf
In deze workshop leer je een SWOT-analyse maken met je vakwerkgroep. Aan de hand van richtvragen ontdek je de sterktes, zwaktes, mogelijkheden en bedreigingen binnen de vakwerkgroep. Vervolgens kan je deze analyse gebruiken om de toekomstige visie en werkpunten van de vakwerkgroep te bepalen en uit te stippelen
Strategie en methode:
Workshops
Bijkomende info:
|
|
Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:
|
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 28 november 2018 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
3,00 Euro
Lesgever:
meerdere lesgevers .
Contact:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 29 november 2018
van
13:00
tot
15:45