Bij schrijven moeten leerlingen in principe twee dingen doen: zij moeten een goede tekst schrijven en zij moeten leren hoe zij een goede tekst moeten schrijven (binnen genre, doel, doelgroep, etc). Omdat schrij-ven een nogal cognitief belastende taak is, komt het tweede er vaak niet van. In de klas zie je nog vaak de werkwijze stukje theorie – opdracht – goede raad – tekst schrijven – verbeteren en beoordelen door de leraar – volgende tekst schrijven. Dit is niet de manier waarop leerlingen leren schrijven. In deze workshop kijken we naar wat onderzoek ons leert over schrijven en de didactiek ervan. De resulta-ten zijn vaak verbluffend; zo blijkt dat leerlingen beter leren schrijven door gericht te kijken naar anderen die schrijven, dan door zelf te schrijven! We maken nader kennis met observerend leren, inquiry learning, werken met een outline, hyperteksten schrijven, COS, genredidactiek en verschillende vormen van revisie. Voorop staat het sandwichmodel.
Ook gaan we na welke vormen van beoordelen het meest opbrengen: analytisch of globaal, summatief of formatief, product of proces, met criterialijsten, grids, rubrics, een schaal, of liever intersubjectief? Samen gaan we voor een effectievere aanpak van het schrijfonderwijs. Voor het (her)ontwerp van de schrijflessen gaan we uit van uw eigen taalmethode of lesmateriaal. Wilt u daarom uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal meebrengen naar de nascholing, zodat we daar-mee aan de slag kunnen?