?Elke wiskundeleraar in het secundair onderwijs herkent dit vast wel: leerlingen vergeten steeds de rekenregels voor machten, kunnen geen eenvoudige bewerkingen met breuken maken, en maken kortom vaak fouten tegen parate kennis’. Ergerlijk, zeker omdat wiskunde hét vak is waar men steeds verder bouwt op de parate (voor)kennis van leerlingen. Hoe kunnen we als leraren met eenvoudige en makkelijk toepasbare technieken zorgen dat onze leerlingen wiskundige begrippen, procedures en vakgebonden vaardigheden beter aanleren én langer onthouden?
Een aantal effectieve en efficiënte strategieën kunnen immers de effectiviteit en efficiëntie van het leren van onze leerlingen drastisch verhogen.? Deze ‘science of learning’ is ondertussen vertaald naar instructiemethoden die effectief zijn, breed inzetbaar en onmiddellijk toepasbaar, over de verschillende leerjaren en leerinhouden heen.?Doorheen deze vorming wordt de transfer van de cognitieve theorie concreet gemaakt naar het vak wiskunde. Hoe kunnen we als leraren met eenvoudige en makkelijk toepasbare technieken zorgen dat onze leerlingen wiskundige begrippen, procedures en vakgebonden vaardigheden beter aanleren én langer onthouden?
Deze principes zijn uitvoerig beschreven in verschillende reviews (bijvoorbeeld Dunlosky, Rawson, Marsh, Nathan & Willingham, 2013; Koedinger, Booth & Klahr, 2013; Pashler), en in veel gevallen gaat het om een vergelijking van verschillende benaderingen (zoals spaced versus massed practice), waaruit blijkt dat één type lestechniek superieur is aan een ander type lestechniek (Koedinger e.a., 2013). Veel van deze cognitieve principes zijn potentieel nuttig voor het verbeteren van het wiskundeonderwijs, wellicht in het bijzonder die met betrekking tot abstract en concrete voorstellingen, analoge vergelijkingen, feedback, foutreflectie, scaffolding, distributed practice, interleaved practice, en uitgewerkte voorbeelden.
Deel 1 (voor de pauze)
- vertellen wat de wetenschap van het leren vertelt over hoe leerlingen bijleren.
- op een effectieve en efficiënte manier je les organiseren zodat die voor optimaal leerredement zorgt.
- Tal van eenvoudige en makkelijk implementeerbare voorbeelden implementeren van deze instruc-tiemethoden.
- De deelnemers gaan naar huis met enkele stappenplannen die te gebruiken zijn bij verschillende vaardigheden.
- De deelnemers hebben concrete ideeën om te gebruiken voor of tijdens hun opdrachten in de klas.
- De deelnemers reflecteren over hoe zij strategieën optimaal kunnen inzetten in hun lessen.