Heel wat onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leren van élke leerling intenser en krachtiger maakt. Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht te kunnen uitvoeren zonder dat ze zich achter iemand verschuilen (meeliften) enz.
Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr Kagan Spencer en is gebaseerd op een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.
Binnen de heterogeniteit van de groep geniet élk kind. Studies hebben uitgewezen dat via de Kagan Structuren niet alleen de zwakkere kinderen leerwinst boeken, maar dat ook de middengroep en de sterke leerlingen fiks vooruit gaan. De leerwinst wordt gecreëerd doordat de leerlingen gestructureerd samen discussiëren over de leerstof, samen zoeken naar oplossingen, elkaar uitleg geven en elkaar aanvullen.
De Kagan Coöperatieve Leerstrategieën zijn een totaal concept dat inzet op een veilige en uitdagende leeromgeving en leermogelijkheden.
Coöperatieve Leerstrategieën kan je inzetten op alle niveaus en in alle vakken. Uniek aan en sterkte van deze werkwijze is het GIPS-principe. Dit staat voor Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane actie