De ontwikkeling van een eigen levensbeschouwelijke identiteit is voorwaarde om interlevensbeschouwelijke dialoog (ILD) en/of interlevensbeschouwelijke samenleven (ILS) mogelijk te maken. In het vak rooms-katholieke godsdienst en in alle levensbeschouwelijke vakken wordt op open en positieve wijze de persoonlijke levensbeschouwing geëxpliciteerd én met respect over de andere levensbeschouwingen gesproken.
Tegelijk ontwikkelt een levensbeschouwelijke identiteit zich ook door expliciet contact met andere levensbeschouwingen. De ontmoeting met relevante vertegenwoordigers van andere levensbeschouwingen brengt de levensbeschouwelijke eigenheid op bewuster niveau. De ontdekking van o.m. verschillen en gelijkenissen nodigt de leerling uit zichzelf te positioneren op levensbeschouwelijk vlak.
Door korte presentaties van uitgewerkte projecten wil deze nascholing leerkrachten inspireren en stimuleren om hun eigen kwalitatieve interlevensbeschouwelijke projecten uit te werken. Na elke presentatie is er mogelijkheid tot dialoog. We eindigen met het aanreiken van enkele handvatten, die bijdragen tot het realiseren van een kwalitatief interlevensbeschouwelijk project.