Aanmelden




Laden…

Even geduld...

86185-1 Kinderbegeleiding, op maat van elk kind!

Doelstellingen:

Het pedagogisch raamwerk is een visietekst over kwaliteitsvolle kinderopvang. Via deze nascholing willen we leraren sterker maken om met het pedagogisch raamwerk aan de slag te gaan en om het zelfevaluatie-instrument memoQ te implementeren in de lespraktijk. 

  • Aan het einde van sessie 1 kunnen de deelnemers de vernieuwingen uit het werkveld in hun lespraktijk integreren.
  • Aan het einde van sessie 3 kunnen de deelnemers zich verdiepen in een aantal thema’s naar eigen keuze.
  • Aan het einde van sessie 3 kunnen de deelnemers zich verdiepen in een aantal thema’s naar eigen keuze.
  • Aan het einde van sessie 4 kunnen de deelnemers de adviezen van Gezond Leven integreren in de lespraktijk.
Doelgroep:

Leraren 3de graad Verzorging (en nieuwe leraren 7KZ die de 2 daagse van vorig jaar niet volgden).

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Pedagogisch raamwerk: kinderbegeleiding op maat van elk kind?

Ben jij nieuwsgierig naar de manier waarop we het pedaogisch raamwerk kunnen implementeren in de 3e graad? Wil je graag aan de slag gaan met dit raamwerk in je lessen en tijdens de stage? Is het voorbereiden van je leerlingen om te werken in ‘gezonde’ kinderdagverblijven een uitdaging voor jou? Dan is deze tweedaagse vorming (met overnachting) een absolute must.

Sessie 1 - Het pedagogisch raamwerk: de ervaringsgebieden, het holistisch kindbeeld, sleutelervaringen …

Op welke manier kan je hiermee aan de slag in de klas en op stage. We willen het raamwerk inzetten als hefboom voor het leren van de leerlingen.

Sessie 2 - Ervaringsgebieden inzetten in de buitenruimte: ontdekken van de mogelijkheden in de natuur.

Sessie 3

Keuze uit:

  • Hoe gezelschapsspelen inzetten in het werken met kinderen bvb feelings, dixit
  • Quiz rond pedagogisch raamwerk met inzet digitale tools
  • Hoe reflecteren op stage
  • Stellingenspel:

Sessie 4 - Kennismaking met ‘gezonde kinderdagverblijven’ (een project van ‘Gezond leven’).

Hoe zorg je ervoor dat kinderen voldoende bewegen? En welke warme maaltijden zijn gezond? En hoe vermijd je lang stil zitten?

Sessie 5

Keuze uit:

  • Wat zijn reflectieve medewerkers?
  • Hoe bereid je leerlingen voor tijdens de les op een stage in het kinderdagverblijf?
  • Hoe kan je pedagogisch handelen aanleren met het spel kwaliteit troef?

Sessie 6 - Pedagogisch documenteren en reflecteren.

Strategie en methode:

We willen interactief werken, met voldoende tijd en ruimte om aan verwerking te doen.

Via digitale tools (bijv. Kahoot) willen we voorkennis ophalen, om gedifferentieerd werken mogelijk te maken. Daarnaast kunnen deelnemers op 3 momenten kiezen uit een aanbod workshops. Op die manier willen we tegemoet komen aan de noden van de deelnemers.

Activerende werkvormen, reflectiemethodieken, spelvormen en coöperatieve leerstrategieën worden ingezet!

Sessies: 6 sessie(s)
Voorwaarde:

Er wordt verwacht dat alle deelnemers blijven overnachten.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 15 oktober 2018 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 170,00 Euro
Lesgever: Verhaegen Renilde
Van Severen Tine
Raemdonck Annette
Frijters Nelis
meerdere lesgevers .
Gerits Heidi
Rombaut Eef
Willocx Karine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Ter Dennen (Inschrijven afgesloten)
Sint-Pauluslaan 8
2390 Malle (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 22 oktober 2018 van 09:00 tot 21:00
    • dinsdag 23 oktober 2018 van 09:15 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.