In onze diverse samenleving wordt een sterk beroep gedaan op leerkrachten om hun leerlingen in persoonsvorming te begeleiden. Aangezien je als leerkracht voortdurend anderen moet inspireren, is het van belang om ook zelf te herbronnen en geïnspireerd te worden. Met deze workshops willen we je persoonlijk leiderschap en veerkracht versterken door te werken op thema’s als talentontwikkeling, zingeving & waarden, aandacht en verbeelding. Op een interactieve manier krijg je zo zicht op wie jij bent en wat jij kunt inbrengen in de levensbeschouwelijke dialoog. Op deze nascholing willen we je handvatten geven om op inspirerende wijze vorm te geven aan de katholieke dialoogschool.
Sessie 1: Van 14 Tot 17 uur - Talentontwikkeling – Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Pas als je je talenten kent en weet wat je sterktes zijn en welke eigenschappen minder ontwikkeld zijn, kun je verantwoordelijkheid voor jezelf opnemen. Dan weet je waar je energie van krijgt, maar ook waar je hulp van anderen kunt gebruiken. Als je jezelf goed kent met je sterktes en zwaktes kan je ook met mildheid en met meer begrip naar anderen kijken.
Sessie 2: Van 14 Tot 17u - Waarden en zingeving – Het kompas van je handelen
De drijfveren waarom je iets doet, zijn je waarden. Waarvoor sta jij? Vanuit welke levensvisie vertrek je? Vaak staan we daar niet bij stil en zijn we er ons niet van bewust, maar het zijn die waarden en overtuigingen die ons handelen bepalen. Daarbij stilstaan, is belangrijk om te begrijpen waarom je bepaalde dingen denkt en doet. Vanwaar komen deze waarden? Komen jouw waarden overeen met de waarden van de omgeving waarin je werkt? Hoe ga je daarmee om?
Sessie 3: Van 14 Tot 17u - Aandacht – Focussen op wat écht belangrijk is
In onze hectische maatschappij waar we ogenschijnlijk voortdurend verbonden zijn met elkaar via allerhande media, vergeten we soms de connectie met onszelf en de echte verbinding met onze medemens. Door - via meditatie - de aandacht te richten op dit moment leren we om niet meegesleurd te worden in onze gedachten en gevoelens, maar ze te observeren zodat we er milder mee kunnen omgaan.
Sessie 4: Van 14 tot 17u - Verbeelding – Een opening naar nieuwe mogelijkheden
Via verbeelding en creativiteit leren we ons verplaatsen in het perspectief van een ander waardoor er nieuwe inzichten en nieuwe mogelijkheden ontstaan om de ander te bejegenen. We leren de situatie waarin we moeten handelen creatief onderzoeken op wat daarin aan nieuws kan ontstaan met behulp van onze levensbeschouwelijke bronnen.