Bibliodrama is een vorm van speels en dramatiserend omgaan met Bijbelverhalen. Dat gebeurt doorheen inleving, dialoog, expressie, rollenspel en drama. Door het opnemen en spelen van rollen en fragmenten uit levensbeschouwelijke verhalen komen de kinderen, jongeren, volwassenen, doorheen de verhaalfiguren zelf in beweging. Ze spelen de verhalen op hun eigen wijze, vanuit hun eigen zelfverstaan, met eigen woorden, vaardigheden, intenties… Ze maken contact met waardevolle handelingen en houdingen uit deze verhalen en verkennen als spelend de betekenissen voor henzelf, in het eigen actuele handelen. Zo leren ze meer zin, betekenis, verdieping, opening en perspectief ervaren. Ze kunnen nieuwe gedragswijzen proeven, verkennen, inoefenen, verankeren… De sessies zijn inhoudelijk opgebouwd vanuit de terreinen van het leerplan en toepasbaar in de eigen beroepspraktijk. Je leert als leerkracht eenvoudige korte werkvormen hanteren, direct bruikbaar in de klaspraktijk. Je leert er verkennend, verdiepend en integrerend mee omgaan in functie van de levensbeschouwelijke groei van kinderen.