Spreker: An Declerck, pedagogisch begeleider - nascholer godsdienst kleuteronderwijs.
Via het prentenboek ‘De muis en de muur’ van Britta Teckentrup gaan we met een andere bril kijken naar het ontwikkelveld Rooms-katholieke godsdienst.
Op verschillende vragen krijgen de leerkrachten praktische antwoorden en tools aangereikt om R.-k. godsdienst met de ZILL-bril verder te verkennen.
Ik geef een antwoord op:
* Hoe participeert R.-k. godsdienst in Zin in leren! Zin in leven?
* Hoe maakt R.-k. godsdienst integraal deel uit van het leerplan?
* Hoe staat het ontwikkelveld R.-k. godsdienst nauw in verbinding met het ontwikkelveld Ontwikkeling van een innerlijk kompas en met de andere ontwikkelvelden.
De leerkrachten krijgen de kans om de ontwikkelthema’s 2 tot 5 van het ontwikkelveld R.-k. godsdienst opnieuw te verkennen met heel wat praktische voorbeelden.
Hier gaan de leerkrachten zien dat de vroegere componenten herkenbaar terug te vinden zijn als ontwikkelthema’s 2 tot 5.
Ook het ontwikkelthema 1 breng ik onder de aandacht met een heleboel praktische voorbeelden en verwijzingen, omdat dit nieuw is voor de leerkrachten.
Bij de ontwikkelthema’s onder ‘leerinhoud niveau 2’ toon ik de drie impulsen met praktische materialen (zoals uit het Werkplan herkenbaar):
- ervaringen en belevingen;
- geloofsverhalen, geloofsbeelden, godsbeelden, Jezusbeelden;
- klasrituelen, feesten en vieringsmomenten.
Ik maak gebruik van het algemeen thema Op stap (jaarthema Leeftocht) om dit verder uit te werken.
Ik laat hen kennismaken met de ‘ontwikkelstappen’. Op het einde van de sessie hebben we letterlijk over de muur gekeken en kunnen de leerkrachten met de bouwstenen in hun eigen klaswerking meteen concreet aan de slag.
An Declerck mocht als kleuteronderwijzeres met veel kleuters levensbeschouwelijk op weg gaan. Vandaag deelt ze die ervaringen als pedagogisch begeleider-nascholer godsdienst in de kleuterschool.