Een herstelgerichte benadering leert mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en helpt hen begrijpen wat de impact is van hun gedrag op anderen. Deze aanpak benadrukt het ontwikkelen van respect, empathie en verantwoordelijkheid.
Charlotte Seaux, leerkracht LO in OLVI Boom, getuigt hoe herstelgericht werken haar aanpak in de klas heeft beïnvloed:
‘Hoe pak je een klas met moeilijke leerlingen aan? Hoe zorg je ervoor dat iedereen perfect in orde is voor jouw vak? … Dit zijn vragen die elke leerkracht zich wel eens stelt en waar we niet altijd een pasklaar antwoord op hebben.
Voor mij was de nascholing Herstelgericht Werken en HERGO (herstelgericht groepsoverleg) een waardevolle inspiratiebron. Daar leerde ik de meerwaarde van het proactief werken mét leerlingen kennen, om op die manier met hen tot verbondenheid te komen. Die verbondenheid zorgt ervoor dat zowel leerlingen als leerkrachten weten welke vragen ze aan elkaar kunnen stellen. Zo creëer je een constructief gesprek en steken minder conflictsituaties de kop op.
Leerlingen onderling (en met anderen) leren samenwerken, een doelstelling die we allemaal nastreven tijdens onze lessen, maar die helaas niet altijd gemakkelijk te bereiken is. Net daarom zou ik alle collega’s willen aanmoedigen zich te verdiepen in de voordelen van proactief werken.
Herstelgerichte taal, herstelgesprekken, herstelcirkels, hergo worden ingezet na grensoverschrijdend gedrag of conflict om te komen tot een win win situatie.