De dag wordt geleid door de leden van ‘Laat ze leren! Netwerk van katholieke scholen waar leerlingen uitgewezen worden’. Die leden zijn leraar, directeur, OKAN-medewerker of actief in een organisatie die de belangen van kinderen zonder papieren of vluchtelingen behartigt.
Op de studiedag krijg je niet enkel input. Je werkt ook samen met collega’s en doet aan ervaringsuitwisseling.
We werken op basis van vragen die scholen hebben en van uitdagingen waarvoor ze staan. Uitdagingen die te maken hebben met omgaan met regelgeving maar ook met het emotioneel proces dat leerlingen, de klasgroep en het schoolteam doormaken als een medeleerling verdwijnt of uit het land weg moet.
Programma:
- In de voormiddag vertolkt Lieven Boeve het standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen in dit dossier.
- Daarna komen er twee meer informatieve sessies rond regelgeving, brede regelgeving en onderwijsregelgeving. Het Kinderrechtencommissariaat en de juridisch medewerkers van Katholiek onderwijs Vlaanderen bieden input op deze sessies.
- De namiddag start met Kadri Soova van www.PICUM.org. We krijgen een inkijk in de realiteit van kinderen zonder papieren en hun onderwijsrechten in de Europese lidstaten.
- Daarna lopen drie paralelsessies. Een gaat over omgaan met pers, advocaten en het breed netwerk rond gezinnen die uitgewezen worden. Orbit ( http://www.orbitvzw.be/over-orbit/ ) en de persmedewerkers van Katholiek Onderwijs Vlaanderen leiden dit werkgebeuren.
- De tweede en derde sessie hebben een gezamenlijk titel: ‘Help er zit een kind zonder papieren in mijn klas!’. We splitsen die sessie op voor het basisonderwijs en het secundair onderwijs. In deze sessie werken we over hoe je best omgaan met kinderen waarvan je weet dat ze geen papieren hebben en op termijn uit het land gezet kunnen worden. We werken ook rond het afscheid. De twee sessies worden begeleid door scholen met ervaring.
- Barbara Raes (http://www.beyondthespoken.eu ) sluit de namiddag af. Ze leert ons hoe rituelen mensen helpen bij moeilijke overgangen.