Aansluitend bij de leefwereld van onze tieners - die hun eerste stappen in het uitgaansleven zetten - vindt deze lessenreeks zijn wortels. Tieners worden immers vaak vroeg of laat slachtoffer van fysieke agressie.
Vanuit de module ‘fysieke afweer- en bevrijdingstechnieken’ krijgt deze lessenreeks voor de (2de en) 3de graad secundair onderwijs vorm.
In het eerste gedeelte worden via trek- en duwspelen de accenten van de basis communicatiehouding achterhaalt. Vanuit deze houding is er ruimte voor dialoog. “Eerst blablabla en misschien later …”, vormt dan ook onze slagzin.
In de aanname dat het behoud van deze (persoonlijke) ruimte in het gedrang komt, worden in het tweede gedeelte enkele eenvoudige afweer- en bevrijdingstechnieken aangeleerd. Dit met het oog op het hervinden van de basis communicatiehouding en ruimte voor dialoog.
In het derde gedeelte wordt kennisgemaakt met enkele traptechnieken. Dit als reactie op iemand die opnieuw ongewenst de persoonlijke ruimte binnenkomt.
Bij de afweer- en bevrijdingstechnieken is enkel het eigen lichaam nodig. Bij de traptechnieken kan er gebruik worden gemaakt van trapkussens, alsook van andere eenvoudige materialen.