Bijna 100 procent van de holebi en transgender leerlingen die vorig jaar deelnamen aan het de LGBT scholieren enquête gaven aan op regelmatige basis holebi en transgender negatieve scheldwoorden te horen in de school. Ondanks dat België koploper is op het vlak van holebi en transgender rechten zien we dat heel wat holebi en transgender jongeren zich niet veilig voelen op school.
Niet alleen holebi’s en transgenders, maar ook jongeren die ‘verdacht’ worden tot deze groep te horen, krijgen te maken met allerlei vormen van holebi en transgender negatief gedrag. Genderstereotypen spelen hierbij een belangrijke rol.
Hoe kan je als leerkracht en als school nu inzetten op een veilig schoolklimaat? Welke methodieken gebruik je nu best wel, of juist niet? Hoe kan je op een indirecte manier diversiteit aan bod laten komen in alle lessen? Hoe ga je om met weerstand van leerlingen en/of ouders?
Deze en nog heel wat andere vragen zullen aan bod komen in een interactieve en praktische vorming voor iedereen die werkt binnen het onderwijs!