MKD-01 Kleuterdag 27 maart 2019
Doelgroep:
Kleuterleiders
Aanbieder:
DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:
Dag van het kleuteronderwijs - regio Mechelen-Brussel
Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 11.1 Drama-activiteiten met kleuters woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: De Schepper Frederik
Drama met kleuters is op zoek gaan naar de kleuter in jezelf. Spelen en meespelen vanuit de fantasie en beleving van de kleuter .In deze workshop leer je:
- wat de bouwstenen van drama zijn
- Hoe je een drama-activiteit opbouwt,
- hoe je kleuters stimuleert om te fantaseren,
- waarom we meer naar de kleuters zelf moeten luisteren,
- dat je dringend moet starten met het verzamelen van videocassettes,
- EN dat je nooit te oud bent om mee te spelen
Dit alles met behulp van voorbeelden en activiteiten recht uit de klaspraktijk.
1.2 Help! Hoe krijg ik mijn anderstalige en taalzwakke kleuters aan de praat? woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: Verbeken Greet
Krijg alle kleuters aan het spreken met " coöperatieve en interactieve " werkvormen.
Je maakt kennis met een groot aantal werkvormen waarbij je een andere begeleidersstijl hanteert en didactische structuren inbouwt, zo creëer je meer spreekkansen. Spreekdurf neemt toe en woordenschat breidt uit. Concrete voorbeelden, video en lesmaterialen " live" uit de kleuterklas illustreren dit. Een pak inspiratie om mee aan de slag te gaan !
1.3 Werelddans voor kleuters woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: Vanlersberghe Joyce
Een sessie vol internationale dans, dansexploratie en leuke bewegingsspelletjes voor kleuters.
De focus bij dit kinderdansprogramma ligt op het dansplezier, hiernaast liggen ook methodische en didactische werkplannen die zorgen voor een leuke dansles of bewegingstussendoortje.
1.4 Ukulele spelen in de kleuterklas woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: Lieve Merckx
De ukulele is het uitgelezen instrument om je op een leuke en eenvoudige manier te begeleiden tijdens het zingen in de klas.
In deze workshop staat het leren bespelen van de ukulele centraal. Je krijgt uitleg over de werkwijze van het instrument, leert enkele basisakkoorden spelen en kan deze meteen uitproberen op gekende en nieuwe liedjes.
Aan het einde van de sessie ga je naar huis met de basiskennis van het ukulele spelen, met een reeks liedjes die je meteen kan spelen, maar vooral met veel zin om met je ukulele in de klas aan de slag te gaan.
1.5 Beeld met kleuters woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: Nollet Mia
Tijdens deze werkwinkel krijg je werkvormen, methodieken en technieken aangereikt om op een procesgerichte manier met kleuters te werken voor muzische vorming beeld.
Er is veel ruimte voor experiment, waarbij het evenwicht tussen voldoende vrijheid én voldoende structuur belangrijk is om op een creatieve manier tot originele resultaten te komen.
Hierbij besteden we aandacht aan sociale en emotionele doelstellingen. De verschillende bouwstenen uit het leerplan muzische vorming, domein beeld en bijhorende muzische taal komen aan bod.
Mia Nollet is onderwijzeres en heeft ervaring met regulier onderwijs, ervaringsgericht, Freinet, Steiner, BuSO en BSO.
Momenteel werkt ze als leerkracht MuVo, als freelance docent en als textielkunstenaar. Ze begeleidt nascholingen muzische vorming voor leerkrachten van kleuter en lager en werkt kunstprojecten en workshops uit in de klassen nav tentoonstellings- of theaterbezoeken.
Daarnaast geeft ze crea-stages aan lerarenopleidingen.
1.6 De lange weg naar rekenvaardigheid! Hoe kan ik de ontwikkeling van wiskundig denken stimuleren? woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: Neetens Ann en de Vooght Dany
Het opgroeiend kind verruimt zijn denken door spel, observatie, ervaring en uitwisseling met leeftijdsgenoten. Deze opportuniteit gebruikt de mediator in zijn "verrijkende" tussenkomst tijdens de interactie met het kind.
Hij kiest doelbewust een bepaald spel of spelmateriaal om basisconcepten aan te leren of verder te ontwikkelen.
Hij versterkt de gekozen concepten en de verworven woordenschat door ze te plaatsen in een bredere context (van het kind) van elke dag.
De drijfveer van de mediator is om het kind te leren om zijn denkproces te verduidelijken en te verwoorden en nadien zelfstandig in te zetten.
1.7 Muziek in beweging! woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:30Spreker: Van Beveren Hilde
Muziek en beweging gaan hand in hand. Jonge kinderen bewegen vanzelf als ze muziek horen. Daar moet van geprofiteerd worden! Leuke liedjes om de grote en de kleine motoriek te oefenen. Stap-, klap- en wiegeliedjes die ons ritme doen ervaren.
Liedjes die de handjes laten wapperen, de voetjes doen stampen, de vingertjes doen kriebelen en de poepjes laten schudden. Van zulke liedjes kan je nooit genoeg hebben!
1.8 Elke dag opnieuw? Routines en terugkerende activiteiten als krachtig onderwijsarrangement woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:30Spreker: Fret Soraya
In de rij staan, elkaar verwelkomen, koeken eten, het weer bekijken, verjaren… In een gemiddelde schooldag gaat er veel tijd naar routines en terugkerende activiteiten.
En ja… we creëren hierdoor structuur, houvast en onze kleuters worden zelfstandiger.
Maar misschien… kunnen we ze ook minder tijdrovend en routineus maken, met meer actie voor en door kleuters.
In deze werkwinkel nemen we routines en terugkerende activiteiten onder de loep, onderzoeken we welke ontwikkelkansen we kleuters willen en kunnen geven en bekijken we alternatieven.
1.9 Werken aan geletterdheid bij alle kleuterleeftijden woensdag 27 maart 2019 van 10:15 tot 12:15Spreker: Annaert Mia
Uit de resultaten van PIRLS blijkt dat Vlaanderen het niet zo goed doet voor begrijpend lezen. In de kleuterschool kunnen we een stevige basis leggen voor geletterdheid. In deze interactieve sessie leggen we linken met ZILL, we gebruiken voorbeelden uit G-start (CTO, KU Leuven) en we bekijken differentiatie- en evaluatiemogelijkheden. Er is ook ruimte voor jouw leervragen.
Strategie en methode:
08:45 - 09:15 - onthaal met koffie
09:15 - 10:15 - plenum zelfsturing bij kleuters Ludo Heylen
10:30 - 12:30 - werkwinkel naar keuze
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 20 maart 2019 inschrijven en tot en met zondag 24 maart 2019 uitschrijven.
Bijdrage:
40,00 Euro
Lesgever:
meerdere lesgevers .
Contact:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Mechelen-Brussel
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
F. de Merodestraat 18
2800
Mechelen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- woensdag 27 maart 2019
van
08:45
tot
12:30