Leren lezen doet een nieuwe wereld opengaan en dat blijft. Er kan dan ook niet genoeg aandacht zijn voor een goede leesstart. Die basis ligt reeds in de jaren voordien. Maar wat als deze cruciale fase op school minder vlot blijkt te lopen? Wat kunnen logopedisten doen als kinderen tijdens de leesontwikkeling uit de boot dreigen te vallen?
De focus in deze sessie ligt op technisch lezen als basis voor lezen met begrip en plezier. We staan tevens stil bij effectieve instructie-en interventieprincipes. Je weet na deze vorming wat je kan doen om kinderen te stimuleren bij de eerste stappen van het leesonderwijs (gericht op fonemisch bewustzijn, klanktekenkoppelingen) en hoe je kinderen efficiënt kan begeleiden bij het automatiseren van klanktekenkoppelingen en het lezen van woorden, zinnen en teksten. We vertalen inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek en bekijken samen hoe we deze inzichten concreet kunnen toepassen in didactiek en interventie.
Dr. Astrid Geudens is verbonden aan de lerarenopleiding van Thomas More en werkzaam in de onderzoeksgroep taal- en leesdidactiek van de lerarenopleiding en opleiding logopedie en audiologie van Thomas More. Vanuit haar onderzoekswerk over fonologische vaardigheden bij jonge kinderen en aanvankelijk lezen aan de Universiteit Antwerpen maakte ze de brug naar praktijkgericht onderzoek. Gebeten door de vraag hoe onderzoeksinzichten het werkveld kunnen versterken en het werkveld omgekeerd meer kan betekenen voor onderzoek ging ze de uitdaging aan om als adviseur en hoofdauteur mee te werken aan methodes voor kleuteronderwijs en aanvankelijk lezen.