In de nieuwe eindtermen geschiedenis voor de eerste graad lezen we: de leerlingen kunnen tot beargumenteerde historische beeldvorming komen vanuit verschillende perspectieven.
Wat bedoelt men met vanuit verschillende perspectieven? Hoe kunnen we die verschillende perspectieven concreet invullen?
In het eerste - meer theoretisch - deel van deze sessie proberen we hierop een antwoord te bieden. We gebruiken hiervoor het onderzoeksproject: Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie?.
In het tweede deel van de sessie passen we de theorie concreet toe op het museumspel: Van de hel naar de hemel. Voor vele jongeren is de katholieke kerk een ver-van-mijn-bed-show. Weinig jongeren zijn nog katholiek opgevoed, ze hebben een andere religie of geen. Hoe leg je deze jongeren dan uit dat de katholieke kerk in onze gewesten allesoverheersend was? Via een museumspel willen we jongeren inzicht laten krijgen in de periode van de middeleeuwen en de rol van de katholieke kerk erin. Deze inzichten willen we ook graag doortrekken naar en verankeren in het eigen, hedendaags leven.