Dit netwerkmoment telt twee onderwerpen. In een eerste deel neemt collega Melanie Huyghe ons mee in de wereld van internationalisering. Ze stelt het
project voor dat op dit moment op haar school loopt:
Epos Vlaanderen (www.epos-vlaanderen.be) is een dienst die samenwerking, internationalisering en mobiliteit in onderwijs en vorming stimuleert. Epos is het Nationaal Agentschap voor het Erasmus+ programma in Vlaanderen.
Het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo (HHK), deed een KA1-projectaanvraag bij Epos. Dit is een aanvraag voor een individuele leermobiliteit binnen of buiten Europa. De school legde contact met partnerscholen in Nederland en Denemarken. Het projectvoorstel werd goedgekeurd.
Concreet betekent dit dat het HHK een ruim budget ter beschikking heeft om gedurende twee schooljaren met de partnerscholen samen te werken rond “evaluatie van soft skills”.
Het HHK zal in het schooljaar 2018-2019 leerkrachten op verkenning sturen. Enerzijds om na te gaan hoe in de partnerscholen in de praktijklessen en op de stageplaatsen aan evaluatie van soft skills, vaardigheden (op tijd komen, beleefd zijn,…) wordt gedaan. Anderzijds om stageplaatsen voor leerlingen te verwerven.
In het schooljaar 2018-2019 zullen enkele laatstejaarsleerlingen uit de drie richtingen die de school aanbiedt (BSO Haarzorg, BSO Office en Retail en TSO schoonheidsverzorging) op internationale stage gaan.
Vanuit deze getuigenis gaan we op zoek naar zinvolle excursies, projecten en onderwerpen Frans voor onze eigen leerlingen. Wat hebben onze leerlingen nodig om professioneel te kunnen functioneren in onze huidige maatschappij?
In het tweede deel focussen we ons op de doorlichting. Hoe bereiden we ons als vakgroep hierop best voor? Wat zijn de nieuwe accenten van Doorlichting 2.0?
We vertrekken hiervoor vanuit de vraag “Wat is kwaliteitsvol onderwijs?” Dit leidt ons tot het OK, het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit, dat we even kort toelichten. Van daaruit leggen we de link naar Doorlichting 2.0, die zich gebaseerd heeft op dit OK. We gaan zo op zoek naar de sterke punten en de werkpunten van onze eigen vakgroep en delen onze ervaringen met de andere deelnemers.
We plannen ook het thema van de volgende bijeenkomst.