De dag is opgebouwd rond 3 onderwerpen:
In de voormiddag (9.15 u tot 11.30):
1. Goede leraren zijn niet alleen bekwaam, maar ook betrokken en bewogen. Zo worden ze ‘bewogen bewegers’: ze zetten leerlingen in beweging. Wat betekent dit voor jou? Met collega’s gaan we in gesprek over wat ons inspireert en wat dit zou kunnen betekenen in een katholieke dialoogschool.
In de namiddag (13.30-15.30) kies je één van de onderstaande onderwerpen:
2. Krachtig lesgeven: technieken die het klasmanagement ondersteunen. (Tom De Paepe)
3. Islam, migratie, diversiteit, radicalisering zijn dagelijkse thema’s in de maatschappelijke debatten die de samenleving polariseren en voor vertwijfeling zorgen. Ook onze scholen ontsnappen hier niet aan. Leerkrachten weten, ondanks veel ‘goede wil’, niet altijd goed hoe ze met moslimjongeren moeten omgaan. In deze werkwinkel proberen we enkele kaders en handvaten aan te reiken. (Jeroen Van Acker en Samir Assam)
Tijdens de middagpauze voorzien we een contactmoment met de vakbegeleider. We gaan samen iets eten in het naburig sociaal restaurant.