In september 2020 start de volgende ronde van de scholengemeenschappen. Heel wat directies, leidinggevenden en bestuurders waren nog niet in functie bij de start van de vorige periode scholengemeenschappen in 2014. Alle scholengemeenschappen zullen voor 30 november een aanvraag moeten indienen bij de DPCC en Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Een aantal scholengemeenschappen zullen in 2020 een andere samenstelling kennen. Bij sommige scholengemeenschappen verandert de samenstelling helemaal, bij andere komt er een school bij, of verdwijnt er een school.
Hoe begin je daar aan? Heb je een duidelijk zicht op het doel van de scholengemeenschappen? Hoe kan je er een inhoudelijke invulling aan geven? Aan welke criteria en voorwaarden moeten ze voldoen? Welke zijn hun bevoegdheden en van welke voordelen genieten hun scholen? Zijn er verschillen tussen scholengemeenschappen basisonderwijs en secundair onderwijs? Wat betekent het voor het personeel wanneer de scholengemeenschap waar hun school toe behoort van samenstelling verandert? En wat als niet alleen de scholengemeenschap, maar ook het bestuur van de school wijzigt?
Deze sessie start met een overzicht van de regelgeving, deadlines en aandachtspunten bij de vernieuwde ronde van de scholengemeenschappen.
Deze sessie zoomt vervolgens in op de gevolgen voor het personeel bij de samenstelling van de scholengemeenschap eventueel in combinatie met een fusie van vzw’s.
Je wordt ook wegwijs gemaakt in de ondersteuning die Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt, je wordt de weg gewezen naar de ondersteunende documenten en de contactgegevens van de medewerkers voor vragen.
Samengevat zal deze sessie de volgende opbouw hebben:
- Algemeen:
- Wat zijn scholengemeenschappen? Wat kan er, wat niet?
- Wat houdt het in als je in een scholengemeenschap participeert?
- Waar kan je informatie vinden?
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen hanteert het principe: elke school moet de kans krijgen om in een scholengemeenschap te participeren, maar het is geen verplichting.
- Planningsprocedure scholengemeenschappen
- Personeelsmateries, met specifieke aandacht voor:
- Waar is het personeel allemaal inzetbaar?
- Welke zijn de gevolgen voor het personeel bij een veranderende samenstelling van een scholengemeenschap?
- Welke zijn de gevolgen voor het personeel als er een fusie van vzw’s geweest is sinds de start van de scholengemeenschap?
- Op welke ondersteuning kan men rekenen vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen?
- Vragenronde