Het nieuwe leerplan klassieke talen voor de eerste graad brengt een veranderde aanpak van ons vak in de eerste graad mee: teksten staan daarbij centraal. Op deze dag willen we inzoomen op verschillende aspecten van die verandering. Hoofddoelstelling is samen te reflecteren en samen te werken aan concrete aspecten van deze werking. Na een plenum volgen drie sessies die door iedereen in een carroussel gevolgd worden, zodat je echt met het leerplan aan de slag bent gegaan en weet hoe je er verder mee moet omgaan. Je hebt ook de kans met de digitale leerplantool en de bijhorende vorderingstool (‘jaarplanning’) aan de slag te gaan.
9 u: Onthaal met koffie en thee
9.30 u – 10 u: Plenum
10 u – 11.15 u: Sessie 1
11.30 u – 12 u: Oefenen met de digitale leerplantool
12 u – 13 u: Lunchpauze
13 u – 14.15 u: Sessie 2
14.30 u – 15.45 u: Sessie 3
Plenum
In plenum worden een aantal zaken gebracht waarover nog geen duidelijkheid bestond, zoals enkele elementen i.v.m. evaluatie. Vragen die intussen binnengekomen zijn, kunnen hier ook behandeld worden.
Oefenen met de digitale leerplantool
In een korte sessie kan iedereen met een opdrachtenblad enkele zaken uitproberen en kunnen er vragen gesteld worden.
Sessie 1
Aan de hand van een eigen proefwerk van dit schooljaar reflecteer je samen aan de hand van enkele vragen over de noodzakelijke veranderingen om in de geest van het nieuwe leerplan te evalueren.
Sessie 2
Aan de hand van een aangeboden document i.v.m. leerplandoelstellingen en de niveaus van Bloom bedenk je samen met anderen opdrachten bij een opgegeven tekst in aansluiting bij de leerplandoelstellingen. Je reflecteert daarbij of de opdrachten op het juiste niveau van Bloom geformuleerd zijn.
Sessie 3
In kleine groepjes maak je een lectuurles waarbij elke leerling kansen heeft om al lezend te leren en te groeien. Er zal een voorbeeld beschikbaar zijn.