De modernisering van het Secundair Onderwijs daagt ons allen uit om op zoek te gaan naar een actuele invulling van oa differentiatieuren binnen maatschappij en welzijn.
Tijdens deze dag willen we vooral concrete inspiratie aanbieden om bewust keuzes te maken voor de invulling van differentiatieuren.
Communiceren, samen leven, samen werken... . Hoe kun je je leerlingen begeleiden in het ontwikkelen van sociale en communicatieve vaardigheden? Op welke manier geef je hen voldoende handvatten opdat ze hun eigen en elkaars grenzen leren respecteren en aangeven? De inzichten van M.b. Rosenberg zijn hierin zeer verhelderend. Verbindende Communicatie is een concrete manier om in gesprek te gaan over datgene waar het om draait, rekening houdend met elkaars gevoelens en behoeften.
"Verbindende communicatie helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat.", aldus Rosenberg. Het model geeft praktische inzichten die we via oefeningen onder de knie krijgen. Wanneer collega's leren en oefenen in verbindende communiceren, is de basis gelegd voor een organisatieklimaat waarin begrip, SAMEN, vertrouwen en voldoening centraal staan.