Doelstellingen:
In het nieuwe leerplan Natuur & Ruimte (1ste graad B-stroom) zijn heel wat eindtermen ruimtelijk bewustzijn (aardrijkskunde) opgenomen. Tijdens de voorstelling van het nieuwe leerplan hebben heel wat leraren aangegeven niet echt vertrouwd te zijn met deze doelstellingen. Tijdens de nascholing wordt dieper ingegaan op de doelstellingen ruimtelijk bewustzijn en worden handvatten aangereikt om hiermee aan de slag te gaan.
De leraren kunnen op het einde van de vormingsnamiddag:
- de leerplandoelen ruimtelijk bewustzijn lezen en begrijpen
- de leerplandoelen ruimtelijk bewustzijn omzetten in leer- of lesdoelen (in leerlingentaal)
- de geografische benadering hanteren:
a) kunnen geografische vragen stellen;
b) kunnen geografische werkwijzen toepassen;
c) kunnen met geografische informatie omgaan;
d) kunnen een eenvoudig geografisch onderzoek uitvoeren.
Doelgroep:
Leraren natuur en ruimte 1ste graad B-stroom
Inhoud:
De vormingsnamiddag heeft tot doel om leraren (zonder opleiding aardrijkskunde) op een praktische manier kennis te laten maken met de kerncompetenties van “ruimtelijk bewustzijn” (geografisch besef). Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan het ruimtelijk/aardrijkskundig denken (de geografische benaderingswijze) en de vaardigheden die hiervoor nodig zijn.
Strategie en methode:
Na een korte intro zullen de deelnemers zelf aan de slag gaan met een aantal opdrachten (via een doorschuifsysteem).
Voorwaarde:
Meebrengen: atlas – laptop/tablet
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 11 juni 2019 in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- woensdag 12 juni 2019
van
13:30
tot
16:30