Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LNS1 Hoe leer je leerlingen beter schrijven?

Doelstellingen:

Aan het einde van sessie 1 kunnen de deelnemers 

een les(senreeks) ontwerpen waarin leren schrijven maximaal aan de orde komt:

  • met een communicatieve taak waarvan de correctheid goed vast te stellen is;
  • met een communicatieve taak waarvan het effect op de lezer waarneembaar kan gemaakt worden;
  • met observatiesituaties

Aan het einde van sessie 2 kunnen de deelnemers de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van de schrijfvaardigheidsdidactiek omzetten naar hun klaspraktijk …

Doelgroep:
  • Leraren Nederlands alle graden en studierichtingen
  • Secundaire doelgroep: leraren moderne vreemde talen
Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Bij schrijven moeten leerlingen in principe twee dingen doen: zij moeten een goede tekst schrijven en zij moeten leren hoe zij een goede tekst moeten schrijven (binnen genre, doel, doelgroep, etc). Omdat schrij-ven een nogal cognitief belastende taak is, komt het tweede er vaak niet van. In de klas zie je nog vaak de werkwijze stukje theorie – opdracht – goede raad – tekst schrijven – verbeteren en beoordelen door de leraar – volgende tekst schrijven. Dit is niet de manier waarop leerlingen leren schrijven. In deze workshop kijken we naar wat onderzoek ons leert over schrijven en de didactiek ervan. De resulta-ten zijn vaak verbluffend; zo blijkt dat leerlingen beter leren schrijven door gericht te kijken naar anderen die schrijven, dan door zelf te schrijven! We maken nader kennis met observerend leren, inquiry learning, werken met een outline, hyperteksten schrijven, COS, genredidactiek en verschillende vormen van revisie. Voorop staat het sandwichmodel.

Ook gaan we na welke vormen van beoordelen het meest opbrengen: analytisch of globaal, summatief of formatief, product of proces, met criterialijsten, grids, rubrics, een schaal, of liever intersubjectief? Samen gaan we voor een effectievere aanpak van het schrijfonderwijs. Voor het (her)ontwerp van de schrijflessen gaan we uit van uw eigen taalmethode of lesmateriaal. Wilt u daarom uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal meebrengen naar de nascholing, zodat we daar-mee aan de slag kunnen?

Strategie en methode:

In deze workshop kijken we naar wat onderzoek ons leert over schrijven en de didactiek ervan. De resulta-ten zijn vaak verbluffend; zo blijkt dat leerlingen beter leren schrijven door gericht te kijken naar anderen die schrijven, dan door zelf te schrijven! We maken nader kennis met observerend leren, inquiry learning, werken met een outline, hyperteksten schrijven, COS, genredidactiek en verschillende vormen van revisie. Voorop staat het sandwichmodel. Ook gaan we na welke vormen van beoordelen het meest opbrengen: analytisch of globaal, summatief of formatief, product of proces, met criterialijsten, grids, rubrics, een schaal, of liever intersubjectief? Samen gaan we voor een effectievere aanpak van het schrijfonderwijs. Voor het (her)ontwerp van de schrijflessen gaan we uit van uw eigen taalmethode of lesmateriaal. Wilt u daarom uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal meebrengen naar de nascholing, zodat we daar-mee aan de slag kunnen?

Bijkomende info:

Jella Di Perna was lerares Nederlands-Engels, lector taal en taalvaardigheid aan de PXL en Arteveldehoge-school, vorser vakdidactiek en vakassistent Nederlands aan de UAntwerpen en de UGent, nascholer talen-beleid, pedagogisch begeleider, taalcoach en schooldirecteur. Ze heeft vooral expertise opgebouwd rond taalontwikkeling, taalvaardigheidsbevordering en talenbeleid in het kleuteronderwijs, basisonderwijs, se-cundair en hoger onderwijs.

Like Lincka  

Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:

 
Door in te schrijven, verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Een broodje tijdens de lunch is inbegrepen in de prijs.


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 90,00 Euro
Lesgever: Di Perna Jella
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 16 oktober 2018 van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst Hasselt - PB Regio Limburg
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.