Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0DLP220004-NL-5TM Schrijfontwikkeling (+MZ) en geletterdheid

Op basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van schrijven, geletterdheid binnen taalbeschouwing en de voorliggende aspecten die van belang zijn binnen de (schrijf)motorische ontwikkeling. Hoe eraan werken bij 2.5 tot 7-jarigen? 

Doelstellingen:
Het schoolteam (leraren 2.5 tot 7-jarigen) 
  • verkent tools voor sterke didactiek Nederlands rond schriftelijke geletterdheid en schrijven vanuit het nieuwe leerplan.
  • denkt na over en onderzoekt krachtige onderwijsarrangementen voor beter schrijfonderwijs en onderwijs in geletterdheid Nederlands vanuit het nieuwe leerplan.
  • verkent tools voor breed evalueren omtrent schriftelijke taalvaardigheid (schrijven) en geletterdheid Nederlands vanuit het nieuwe leerplan.
  • denkt na over krachtige evaluatiepraktijk en -instrumenten voor beter onderwijs schriftelijke taalvaardigheid en geletterdheid Nederlands vanuit het nieuwe leerplan. 
  • denkt na op welke wijze het maximaal kan differentiëren binnen schrijfonderwijs. 
Doelgroep:
  • Team kleuterschool
  • Leraren eerste leerjaar of 6/7-jarigen lagere school
  • Buitengewoon onderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze twee sessies verkennen lerarenteams een specifiek deel of specifieke delen uit het leerplan, met de focus op (schrijf)motorische ontwikkeling, geletterdheid binnen taalbeschouwing en schrijven.

Schrijven is een complex proces. Het is een samenspel van vele onderliggende ontwikkelingen. De ontwikkelstappen en verwijsclusters bij MZkm4: vloeiend schrijven nemen we als uitgangspunt. De verwijscluster TOsn4 geeft aan dat we het schrijf-technische steeds verbinden met schriftelijk communiceren. We benadrukken dat we schrijfonderwijs steeds inbedden in betekenisvolle situaties voor leerlingen (een brief, een naamkaart, een boodschappenlijstje…). Tot slot staan we ook stil bij taalbewustzijn en alfabetisch principe, klanken en letters. We gaan na op welke wijze we schrijven en geletterdheid kunnen evalueren. 

Strategie en methode:

We bouwen de sessies interactief op waarbij we afwisselend in grote en kleine groepen werken. We hanteren werkvormen en oefeningen die het leren van de deelnemers stimuleren. Je werkt actief met het leerplan. Je werkt via de ZILL-site met het ordeningskader en de onderliggende doelen en leerlijnen. Je pluist de betreffende ontwikkelthema’s grondig uit. Je beschouwt en?onderzoekt onderwijsarrangementen en krijgt tips voor een krachtige didactiek.

Bijkomende info:

De werkelijke kostprijs van dit professionaliseringsinitiatief bedraagt 650 euro/sessie. Wij bieden dit initiatief aan een verminderde prijs aan, dit is mogelijk door tussenkomst van de overheid.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Voorwaarde:

Bij deze sessie hoort een voortaak en een naverwerkingsvoorstel. 


Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.