Op basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van het leergebied Nederlands ontdek je hoe je de doelen, leerinhouden en leerlijnen vorm kan geven op het vlak van schriftelijke taalvaardigheid, in het bijzonder TOsn3 en TOsn 4 schrijven. Hoe werken aan schrijfonderwijs voor 7 tot 12-jarigen?
Inhoud:
Tijdens twee sessies verkennen lerarenteams een specifiek deel of specifieke delen uit het leerplan, met de focus op schrijven (schriftelijke taalvaardigheid). Tijdens de sessies is er bijzondere aandacht voor didactiek vanuit praktijkervaringen, praktijkvoorbeelden en voor schriftelijke taalverwerving. De leraren denken na over en oefenen op verschillende onderwijsarrangementen gericht op specifieke didactiek rond schrijven. We bespreken samen hoe we daarin maximaal kunnen differentiëren, in het bijzonder voor leerlingen die meer taalsteun nodig hebben.?We gaan na op welke wijze we schrijven kunnen evalueren bij de leerlingen.
Strategie en methode:
We bouwen de sessies interactief op waarbij we afwisselend in grote en kleine groepen werken. We hanteren werkvormen en oefeningen die het leren van de deelnemers stimuleren. Je werkt actief met het leerplan. Je werkt via de ZILL-site met het ordeningskader en de onderliggende doelen en leerlijnen. Je pluist het betreffende ontwikkelthema grondig uit. Je beschouwt en onderzoekt? onderwijsarrangementen en krijgt tips voor een krachtige didactiek. Je koppelt de doelen aan je eigen praktijk. Je denkt na over differentiatiekansen, in het bijzonder voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Voorwaarde:
Bij deze sessie hoort een voortaak en een naverwerkingsvoorstel.
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.