Dit 6-daags groeitraject bestaat naast een start- en slotdag uit 4 themaspecifieke groeidagen.
- Een startdag en een slotdag: We vertrekken vanuit een beeld van de leerlingenbegeleiding in z’n totaliteit op jouw school. Algemene kaders, bronnen en regelgeving staan centraal (referentiekader onderwijskwaliteit, decreet leerlingenbegeleiding, vademecum zorgbreed & kansenrijk onderwijs…). We kijken ook naar de deontologische code van een leerlingenbegeleider en staan stil bij het begrip ‘co-creatie’.
- 4 Groeidagen: 3 vaste dagen rond de thema’s:
- pyschische en sociale ontwikkeling
- leren en studeren
- onderwijsloopbaanbegeleiding
- 1 keuzedag: naar gelang je eigen voorkeur en noden maak je een keuze uit 2 modules van het extra aanbod (zie dag 6).
- Een groeiportfolio die het leren van de deelnemer zichtbaar maakt en de brug vormt tussen de sessies en de praktijk.
4 Groeidagen
- Tijdens de voormiddag focussen we telkens op een ander begeleidingsdomein. We voorzien een bijdrage van een externe spreker en reiken nieuwe inzichten en tools aan. Deze voormiddagen bieden inspiratie rond visieontwikkeling en praktijkimplementatie.
- Praktijknamiddagen (4 halve dagen): In de namiddag staan we stil bij de praktijkvertaling. Op basis van intervisie, casusbespreking, uitwisseling tussen scholen… maken we samen de transfer van de inhouden uit de voormiddag naar de school-en klaspraktijk.
Dag 1: Startdag
- visie op leerlingenbegeleiding (M-cirkel, HGW, vademecum zorg en kansen, geïntegreerde zorg, eigenaarschap van de leraar...)
- regelgeving rond leerlingenbegeleiding (decreet leerlingenbegeleiding, referentiekader onderwijskwaliteit...)
- deontologie van de leerlingbegeleider
- kracht van co-creatie (gedeeld leiderschap, coachen in gelijkwaardig partnerschap, eigenaarschap van leraren bij het begeleiden van leerlingen...)
- intervisie:
- Hoe kijken we op onze school naar de invulling van leerlingenbegeleiding?
- Hoe organiseren we ons om dit waar te maken?
- Wat zijn sterktes? Wat zijn leervragen?
- Waar sta ik zelf op dit moment als leerlingenbegeleider? (introductie groeiportfolio)
- Waar ligt mijn kracht?
- Waar kan ik in groeien?
Dag 2: Psychisch en sociaal functioneren - vormingsdag 1 (Tom van Waterschoot - coördinator PROS Mechelen)
- verkennen van het begeleidingsdomein psychisch- en sociaal functioneren via
- inzicht in de ontwikkeling van de hersenen
- visie op socialisatieprocessen
- werken aan verbinding op school (nieuwe autoriteit, herstelgericht werken, inzetten op groepsdynamiek, ...)
- wat te doen bij verontrustende situaties?
- praktijknamiddag - bespreking praktijkcasussen:
- moeilijk hanteerbaar gedrag
- verontrusting
- aanvullingen groeiportfolio
Dag 3: Leren en studeren - vormingsdag 2 Effectieve didactiek (Wessel Stet)
- verkennen van het begeleidingsdomein leren en studeren via
- effectieve leerstrategieën in het secundair onderwijs
- binnenklasdifferentiatie in de brede basiszorg
- handelingsgericht werken en handelingsgerichte diagnostiek
- rollen en taken voor leraar, leerlingebegeleider, CLB, ondersteuner… binnen zorgcontinuüm
- praktijknamiddag - intervisie:
- binnenklasdifferentiatie
- co-creatief vorm geven aan de brede basiszorg
- aanvullingen groeiportfolio
Dag 4: Onderwijsloopbaan-begeleiding - vormingsdag 3 (Raf Boelen- Jan Coppieters)
- verkennen van het begeleidingsdomein onderwijsloopbaan via
- leerlingenoriëntering in het gemoderniseerde secundair onderwijs
- klassenraadwerking
- totale ontwikkeling van de leerling in kaart brengen
- visie op delibereren
- oudergesprekken
- het gemeenschappelijk funderend leerplan als inspirator voor schoolloopbaanbegeleiding
- praktijknamiddag - bespreking praktijkcasussen:
- klassenraden en deliberaties
- moeilijke gesprekken met ouders
- aanvullingen groeiportfolio
Dag 5: Slotdag
- omgaan met verandering en weerstand
- procesbegeleiding
- coachingsvaardigheden
- portfolio deelmoment: elke school getuigt over een actie uit het groeitraject aan de hand van het groeiportfolio.
Dag 6: Keuzemodule 1
Keuzemodules in Brussel:
- Groepsdynamiek en herstelgericht werken - 9 januari 2025:
Tijdens deze sessie verdiepen we ons in de rijke ondersteuning van groepsdynamische processen en het herstelgericht werken. Je maakt kennis met preventieve interventies in de brede basiszorg die een positief effect hebben op een veilig leerklimaat. Hoe kijken we naar omgaan met moeilijk te begrijpen pubergedrag? Soms gaat het mis, werkt straffen en belonen? We onderzoeken hoe we herstelgericht kunnen werken om de verbinding bij curatieve acties niet te verliezen.
- Goed onderwijs en brede basiszorg - 3 februari 2025:
Tijdens deze sessie verkennen we de bouwsteen ‘goed onderwijs’ uit het vademecum ‘Zorgbreed en kansenrijk onderwijs- Bouwen aan een school voor iedereen’. We staan stil bij de kwaliteitsverwachtingen en onderzoeken hoe we brede basiszorg, redelijke aanpassingen en UDL kunnen realiseren. De zorgscan helpt je een beginsituatieanalyse van jouw schoolcontext te maken.
- Samenwerken met externen - 23 april 2025:
Samen met externe partners realiseren we kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding volgens een continuüm van zorg. Welke mandaten liggen decretaal vast en hoe kunnen we constructief samenwerken? We beluisteren verschillende partners, reflecteren over de schoolpraktijk en gaan in dialoog over het samenwerken bij complexe casussen. Tenslotte bespreken we hoe we planmatig tot samenwerkingsafspraken kunnen komen.