Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0INT240223-01 Leercoaching I: begrijpen van het leerproces. Helpende strategieën, leren organiseren, leren plannen

De context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn.

Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen?  Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren?  Dit alles bekijken we op deze studiedag.

Doelstellingen:

Hoe kijk ik zelf naar leren? Wat zijn mijn persoonlijke ervaringen? Wat denk ik dat werkt om het leren beter te laten verlopen? Klopt dat wel? Wat zijn eigenlijk de meest actuele wetenschappelijke bevindingen over leren? Wat verwacht het RiK hier eigenlijk rond van ons als internaat?  Is onze georganiseerde studie helpend of hinderend bij het leren?  Het zijn maar enkele vragen waar we ons samen over buigen tijdens deze vorming.

Tijdens de nascholing begrijp je beter hoe het leren plaats vindt. Je maakt kennis met effectief bewezen studiestrategieën en reflecteert hoe je ze kan overbrengen aan de internen op internaat. Je wil reflecteren over je eigen handelen de manieren waarop je nu begeleidt en hoe dit ev. kan bijgestuurd worden n.a.v. deze inzichten.

Aan het eind van deze nascholing, ken je ook de criteria van een goede planning en heb je geoefend om op een goede manier met een deadline en uitvoeringsplanning aan de slag te gaan. Op deze manier kan je dit doorgeven aan je internen, aangezien het leren plannen een concrete kwaliteitsverwachting is in het het RiK.

Doelgroep:
  • Internaatmedewerkers en (adjunct-) directeurs of teamleiders van onderwijsinternaten.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens de nascholing zoomen we in op

  • wat nu effectieve leerstrategieën voor jongeren precies zijn
  • hoe we de organisatie van de studietijd zo kunnen invullen om deze optimaal te ondersteunen
  • wat de overheid van ons verwacht rondom het begeleiden van het leren leren
  • hoe we onze internen kunnen ondersteunen en versterken in het zelfredzamer worden
  • hoe we onze internen op een goede manier kunnen helpen leren plannen
Strategie en methode:

Er wordt bewust ingezet op een maximale impact door de deelnemers zo veel mogelijk te betrekken: vanuit persoonlijke ervaringen gaan we aan de slag. Er wordt input gegeven vanuit verschillende kaders die taal en erkenning geven aan de complexiteit waarmee opvoeders te maken hebben. Naast input via een PPT, worden er vragenlijsten ingevuld, zijn er oefenmomenten en wordt er met elkaar overlegd. Er is ruimte voor discussie en vragen. Regelmatig worden uitdagende vragen gesteld die opvoeders uitnodigen de link met de eigen werkcontext te maken.

Bijkomende info:

In de deelnameprijs is een broodjeslunch inbegrepen.

Leercoaching I en II sluiten op elkaar aan. Schrijf hier in voor Leercoaching II.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Deze vorming is toegankelijk voor opvoeders uit onderwijsinternaten van het Katholiek onderwijs.


Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Vrijdags Barbara
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (6 vrije plaatsen)
    • maandag 10 februari 2025 van 09:30 tot 15:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.