Latijn lezen: woordvolgorde als volwaardig onderdeel van de lectuur
De Latijnse woordvolgorde is alles behalve willekeurig. Dat is niet nieuw. Toch besteden we in onze praktijk relatief weinig aandacht aan de positionering van woorden in de Latijnse zin en aan de betekenis die deze woordplaatsing inhoudt. Aan de universiteit van Gent werkte professor Wim Verbaal een lineair leesmodel uit waarbij precies de positie van woorden of woordgroepen de leidraad vormt bij het lezen van de Latijnse zin.
Kristien Hulstaert combineert de positionele methode van professor Verbaal met het oude recept van de colometrie: de schikking van een tekst in woordgroepen. Het resultaat is een leesmethode voor de middelbare school waarin de manier waarop het verhaal in beeld gebracht wordt, centraal staat. De aandacht voor de Latijnse woordvolgorde gecombineerd met een colometrische schikking van de tekst maakt het lezen eenvoudiger en tegelijk nauwkeuriger. De methode werd in de loop van vorig schooljaar in enkele scholen en in verschillende leerjaren uitgetest.
De ontwikkeling van deze leesmethode is het resultaat van een onderzoeksproject in samenwerking met de Universiteit Gent en de Arteveldehogeschool.