Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MMO-1 Impulsdag Muziek: Musicerend aan de slag… Inclusief muziekonderwijs

Doelstellingen:

Gedragsproblemen onderscheppen
Leraren sterker maken om in het inclusief onderwijs te werken
Basiscompetenties verbreden en verdiepen
Binnenklasdifferentiatie
Werken rond muzikale omgangsvormen 

Doelgroep:

leraren muzikale opvoeding

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel in samenwerking met LUCA campus Lemmens
Inhoud:

08.30 uur - 08.45 uur Onthaal

08.45 uur - 09.00 uur Verwelkoming en introductie

09.00 uur - 15.00 uur 3 Workshops, koffiepauze en lunch

  1. Orthopedagogische Muziekbeoefening Spelend Observeren Marc Rutten
  2. Amor, Aangepast MuziekOnderwijs of liefde voor muziek Kristien Van der Staey
  3. Omgaan met leerstoornissen in je muziekpraktijk Kris De Schepper

 15.00 uur - 15.30 uur Muzikale afsluiter studenten muziekpedagogie

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
maandag 14 november 2016 van 09:00 tot 10:30
1 Orthopedagogische Muziekbeoefening - Spelend Observeren
Spreker: Marc Rutten

Observeren is een essentiële competentie voor muziekagogen en -docenten om inclusief muziekonderwijs te doen slagen. Het waarneembare (leer)gedrag en niveau van het individu is immers vertrekpunt voor het aanbieden van nieuwe (leer)ervaringen in een passende context. We verkennen al musicerend vier centrale ontwikkelingsgebieden met enkele vraagstellingen: de sensomo -torische, de cognitieve, de affectieve en de conatieve ontwikkeling. De muzikale insteek is ditmaal de samba-battucada. Aan de slag dus...

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
maandag 14 november 2016 van 11:00 tot 12:30
2 Amor, Aangepast MuziekOnderwijs of liefde voor muziek
Spreker: Kristien Van der Staey

In het muziekonderwijs voor personen met een beperking staat het verwerven van muzikale vaardig-heden centraal. Dat is dus niet anders dan in het reguliere muziekonderwijs, maar toch is er een specifieke aanpak vereist. Hoe bieden we genoeg structuur in een muziekles? Hoe maken we muzikaal materiaal toegankelijk voor personen met een beperking? Hoe omzeilen we het moeilijke ontcijferen van een partituur? Net zoals in het aangepast muziekonderwijs vertrekken we ook binnen deze workshop vanuit de praktijk. Ervaren, (muziek) spelen en improviseren staan centraal. We stappen in de schoenen van leerlingen met een beperking en ondervinden dat muziek het meest toegankelijk is wanneer we vertrekken vanuit de leerlingen zelf. Maar hebben niet alle leerlingen baat bij zo’n aanpak? De stap naar inclusief werken wordt kleiner…

Aanbod workshops sessie 1 deel 3
maandag 14 november 2016 van 13:30 tot 15:00
3 Omgaan met leerstoornissen in je muziekpraktijk
Spreker: Kris De Schepper

Wel muzikaal maar last met muziektaal? Best wel ritmisch maar ook dyspractisch? Echt gedreven maar (ongewild) beperkt in dit streven? Tips en tricks bij het ontwikkelen en stimuleren van muzikaliteit bij kinderen en jongeren met een leerstoornis in je muziekpraktijk. Zelf ervaren, samen denken doen en ontdekken in een workshop "Omgaan met leerstoornissen in je muziekpraktijk".

Strategie en methode:

Plenum, workshops, muzikale afsluiter  studenten muziekpedagogie

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 11 november 2016 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
LUCA School of arts, campus Lemmens (Inschrijven afgesloten)
Lemmensberg 3
3000 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 14 november 2016 van 09:00 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.