In de school van vandaag is diversiteit in al zijn vormen de norm en het vertrekpunt.
Om van daaruit een antwoord te bieden op de onderwijsbehoeften van elke leerling, maken we onze basiszorg zo krachtig en toegankelijk mogelijk. We stemmen af op de noden van de klasgroep en op de individuele noden om elke leerling te voorzien van maximale leer- en ontwikkelkansen.
Dit streven houdt ook in dat we voor sommige leerlingen meer passende maatregelen moeten voorzien, een verandering tav onze reguliere onderwijspraktijk.
Zodoende hebben die leerlingen meer kansen tot het volgen van het gemeenschappelijk curriculum waardoor in de toekomst hun kansen verhogen in de maatschappij van vandaag.
Door middel van redelijke aanpassingen kunnen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften dezelfde eindcompetenties aantonen als leerlingen zonder redelijke aanpassingen.
Deze vorming gaat over de toepassing van redelijke aanpassingen. Terwijl we cases bestuderen, bespreken we echter ook hoe het inclusief ontwerpen van een leeromgeving ervoor kan zorgen dat redelijke aanpassingen minder nodig zijn.
We focussen ons in deze vorming niet op de noden van een leerling met een verslag (dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs) die de keuze maakt om in het regulier onderwijs te blijven.